Dag 6: Tejado - Berlanga de Duero

Lichtbewolkt 27 graden ZW35

Gefietst vandaag: 73 km

Gefietst totaal: 551 km

Lieve mensen,

Met pijn in het hart heb ik moeten besluiten om de fietstocht in te korten.

Het is me de afgelopen dagen verschillende keren ten zeerste afgeraden om in het zuidelijk gelegen Extremadura te gaan fietsen.

Het kwik kan daar de komende week gaan oplopen tot minstens 40 graden. Volgens de locals ligt de temperatuur gemiddeld 10 graden hoger dan het zou moeten zijn voor de tijd van het jaar. Dit extreme weer heb ik helaas in mijn voorbereiding op deze reis niet kunnen voorzien.

Ook moet er nog veel geklommen worden en de combinatie hitte en klimmen is niet alleen onverantwoord maar ook betrekkelijk ongezond.

Ik vertrek inmiddels vroeg in de ochtend maar door de afstanden moet er alsnog een deel van de route worden afgelegd op het heetst van de dag.

Mijn plan is om nog even de oorspronkelijke route naar Aranda de Duero te volgen om vervolgens in noordelijke richting via Burgos, Leon naar Santiago de Compostela te fietsen. Bij elkaar is dit nog een traject van ca. 700 - 750 km.

Wat verder op het pad komt, zie ik wel!

Nog even over vandaag. Ik ben weer door een prachtige omgeving gefietst met mooie vergezichten en bossen langs de rivier de Duero.

Met een warme groet,

Mark

😎

1. Hajo:
    3 juni 2022
    Verstandig besluit Mark. Het maakt de rit niet minder avontuurlijk! 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️
  2. Hette:
    3 juni 2022
    Hi Mark, verstandig besluit. Vandaag vond ik het bij 25 graden al pittig in Frankrijk. We merken wel of we elkaar nog treffen in SdC. Hou je taai!
    Prachtige foto 's trouwens
  3. C. Kistemaker-Sijne:
    4 juni 2022
    Ben blij dat je zo verstandig bent. Wat een schitterende foto's. Hou het gezond. Liefs
  4. Marjan:
    4 juni 2022
    Hai Mark, verstandig!! Doet wel even pijn denk. Maar … je bent er niet minder om en ik vind het fijner je nog heel lang als zwager te hebben. 😘 Mindset om en geniet van deze tocht. Zwaar genoeg met die temperaturen en hoogtes. 🚲👍🍀
  5. Peter:
    5 juni 2022
    Hé buurman,
    Inderdaad balen dat je de route gaat aanpassen maar is wel verstandig. Als je wordt overvallen door de hitte in de bergen is er ook niet iemand direct bij je om te helpen. Ook het alternatief is erg mooi en heb je wat meer de tijd om ook af en toe een rustdag te nemen. Het is geen wedstrijd.

Als troost een extra biertje altijd lekker.

Succes verder met el viaje por españa
  6. Aad:
    5 juni 2022
    Beste Mark, respect man dat je de meest verstandige beslissing neemt en toch doorzet! Heb zelf ook wel eens een hele dag in de bergen gefietst met 38C op de teller en het hoofd en dat voelde echt niet gezond. De foto's zijn en blijven prachtig maar voor het eten wil ik niet ruilen...;<)!
  7. Nicole:
    11 juni 2022
    Wel verstandig inderdaad. Sowieso heb ik bewondering voor wat je doet.