Dag 24 A Gudina - A Pousa

21 juni 2022 - Xunqueira de Ambía, Spanje

Motregen 18 graden ZW25

Gefietst vandaag: 75 km

Totaal gefietst: 1.776 km

Tot Santiago: 149 km

Aantal dagen t/m 24-6: 3

Dit was na de heftige etappe over de Col du Pourtalet op de eerste fietsdag eind mei vandaag een van de zwaarste ritten met heel veel klimwerk. Ik ben moeskapot en zit nu op mijn kamer bij te komen.

De route was schitterend met fantastische vergezichten over de Pyreneeën. Het is echt een voorrecht om hier in Galicië te mogen fietsen.

Galicië ofwel Galego is een autonome regio in noordwest Spanje. Een streek met een eigen taal en cultuur. De groenste regio van Spanje waar ook de meeste regen valt, en da’s te merken ook.

Ik kon me overigens nog redelijk redden met mijn basiskennis van de Spaanse taal als het ging om eten, overnachten en de route maar de mensen spreken hier voornamelijk Galicisch en daar is echt geen touw aan vast te knopen.

Het voornemen om ‘ns te overnachten in een gezellige herberg met een slaapzaal met allemaal eensgezinde pelgrims is voor mij niet weggelegd want ik kan geen Compostela overleggen. Deze Compostela is een boekje met stempels die op de route in kerken, kloosters, herbergen en zelf bars zijn verkregen. Ik kan dus niet bewijzen dat ik de route heb gevolgd en ben niet welkom. Da’s jammer want ik heb na ruim 3 weken alleen reizen wel weer behoefte om me wat meer onder de mensen te begeven.