Dag 17: Riolobos - Aldeanueva del Camino

14 juni 2022 - Aldeanueva del Camino, Spanje

Zeer warm 39 graden ZW35

Gefietst vandaag: 73 km

Gefietst totaal: 1.302 km

Vandaag heb ik een mooie route gefietst, op de Camino een aantal pelgrims gesproken en helaas ook de nodige kilometers moeten omrijden.

Na een overvloedig ontbijt verliet ik vanmorgen plichtsgetrouw om 7.00 uur mijn overnachtingsplek in Riolobos. Dit was een landhuis met welgeteld 9 kamers waarvan er precies 1 bezet was, die van mij! Ik had weinig aanspraak.

Een leuk gesprek aanknopen met een Spanjaard zat er ook al niet in want de meesten spreken nog minder engels dan de Fransen en dat is dus minder dan nagenoeg niets.

Ik heb mezelf daarom voorgenomen om wat meer te gaan overnachten in herbergen met van die grote slaapzalen want daar ga ik zeker mensen ontmoeten. Ik neem dan het gesnurk, de geurtjes en het lawaai vroeg in de ochtend op de koop toe.

Op de route ontmoette ik een kleine pezige Fransman waar ik half Frans half Spaans een gesprek mee aanknoopte. Deze pelgrim was vertrokken vanuit Gibraltar en onderweg naar Santiago. Hij was al 68 dagen onderweg en was van plan daarna helemaal terug te lopen. Ik gaf aan dat ik blij was dat ik met de fiets was en niet hoefde te lopen want fietsen ging toch een stuk sneller. Na wat beleefdheden te hebben uitgewisseld en elkaar ‘bon camino’ te hebben gewenst gingen we verder.

Mijn navigatie stuurde me op een gegeven moment weer ‘ns een onverharde weg in met van die bonkige keien, grote gaten in de weg en los zand. Na 20 minuten hield ik het voor gezien en keerde ik om, om met de fiets aan hand terug te lopen naar het beginpunt om via een omweg over asfalt verder te fietsen. Op de weg terug kwam ik in tegenovergestelde richting de kleine pezige Fransman weer tegen die met een knipoog opmerkte dat lopen toch niet zo gek was.

Later in de middag kwam ik een ietwat gezette Duitser tegen. Hij was ook lopend naar Santiago onderweg. Het was warm en hij zag er oververhit uit. Ik vroeg hem naar zijn eindbestemming vandaag en hij gaf aan dat ondanks dat hij zich verlopen had onderweg was naar Aldeanueva. Dat was nog 25 km lopen over een traject zonder ook maar een dorp of  voorzieningen! Ik bood de beste man water aan en wat eten maar dat sloeg hij af. Ok dacht ik dan moet je het zelf maar weten. En verder ging ik op mijn stalen ros 🚴‍♂️.

Ik zit nu in Aldenueva in een studio voor de verandering boven een kapperszaak.

1. Peter:
    Hé buurman,
    Een pittige maar ook leuke dag zo te lezen. En lachen dat je de pezige Fransman weer tegenkwam. Lopen is zo gek nog niet. Jammer dat je soms de verkeerde wegen wordt opgestuurd maar je komt er gelukkig wel.
    En nu een biertje en kijken of de bezette Duitser aankomt in Aldeanueva.
    Succes verder met el viaje por españa
  2. Berry:
    zeer slecht wegdek.
    hahaha!
    lijkt me inderdaad niet fijn fietsen!
    Het is weer een mooie en pittige reis, zo te zien en te lezen.
    Ik neem aan dat je je stiekem helemaal suf geniet!?
  3. Mark:
    Berry,

Zeker, los van de hitte, de omgeving is prachtig en het fietsen is fijn.
  4. Jacqueline van der Wiel:
    14 juni 2022
    Hoi Mark, wat een bikkel ben je zeg! Het lijkt me dat dit je zwaarste tocht der tochten is 🥵 Wat een hitte iedere dag! Maar de prachtige omgeving maakt een hoop goed denk. Zulke mooie plaatjes iedere dag. Ik geniet met je mee 😀 Succes weer morgen 👍
  5. Mark:
    Jacq,
    De spijker op z’n kop!
    Groet,
    Mark
  6. Nicole:
    15 juni 2022
    Veel aanspraak Mark deze dag. Leuk om met mensen over je reis te kunnen praten. Wel retezwaar zo te horen. Ik heb bewondering voor je. Op naar je volgende reisverhaal.