Dag 1: Pau (F) - Formigal (ES)

29 mei 2022 - Formigal, Spanje

Gefietst vandaag: 97 km.

Gefietst totaal: 97 km.

Zonnig 18 graden Z25.

De kop is eraf, de eerste fietsdag zit er op en niet zo maar een. Dit was een rit in de categorie bloed, zweet en tranen en dan in het kwadraat.

Ik mocht in het laatste stuk fietsen flink in de pedalen berg op de Col du Portalet over en moest 30 km onafgebroken klimmen, er kwam geen eind aan.

De Col du Portalet is een bergpas en ligt in de centrale Pyreneeën. Het is een grensovergang op de Spaans-Franse grens en ligt op 1.794 meter hoogte. Het gemiddelde stijgingspercentage bedraagt 4,5% met uitschieters van liefst 14%.

Ik had me in het vlakke Nederland nooit op deze rit goed kunnen voorbereiden dus was het een kwestie van niet zeuren, even de tandjes op elkaar en gewoon gaan. Maar na 3 uur zwoegen gingen mijn benen in protest en heb ik de laatste 7,5 km noodgedwongen met m’n fiets aan de hand gelopen.

In Formigal heb ik een prachtig appartement geboekt met uitzicht op de Pyreneeën.

Formigal is een wintersportplaats en omdat we niet meer in de winter zitten zat alles potdicht.

Gelukkig had ik nog gezouten noten bij me en Franse worst. De koelkast was afgeladen met Spaans bier dus ik ben de avond wel doorgekomen.

Morgen meer.

1. Flip:
    29 mei 2022
    dan is het maar te hopen dat de pijntjes morgen achterwege blijven Mark !
  2. Ruud Honkoop:
    30 mei 2022
    succes mark met deze trip !!; mooie foto's
  3. C. Kistemaker-Sijne:
    30 mei 2022
    Mark wat een prachtige foto's weer. Ken je het lied.....kon ik maar even bij je zijn?????Liefs
  4. Danielle:
    30 mei 2022
    Altijd even wennen in het begin met berg klimmen. Hoop dat je niet teveel in het vooruitzicht hebt.
    Veel plezier en we kijken alvast uit naar de volgende verhalen.
  5. Peter:
    30 mei 2022
    Hé buurman, de kop is eraf. En wat voor kop, gelijk de eerste dag starten met een klim van 30 kilometer. Dan weet je in iederbgecal dat je begonnen bent. De omgeving is wel erg mooi dus fietsen of lopen het is beide genieten (voor ons dan).
    Succes met dag 3, dag 2 is al voorbij denk ik.

buena suerte y saludos Pedro
  6. Claire:
    Hi stoere buurman,
    De kop is er af, zullen we maar zeggen, en een pittige ook. Wel balen dat je dan bij aankomst niet lekker kan eten .
  7. Gert Jan:
    30 mei 2022
    Mark, kop is er af en je hebt volgens mij een Etappe van de Vuelta gefietst uit 2020 dus petje af! Succes
  8. Berry:
    He Mark,
    Het ziet er echt prachtig uit!
    Genieten, lijkt me.
    Beetje jammer van die laatste km lopen....
    Volgende keer beter.
    ;-)
    Ik kan me heel goed voorstellen dat die noten, worst en bier goed hebben gesmaakt en met een prachtig uitzicht!
  9. Nicole:
    30 mei 2022
    Wow prachtig Mark. Jammer van het eten maar in ieder geval bier haha :)
    Ik ga gauw je 2e verhaal lezen. Succes!