Ronde van NL Dag 1 maandag 19 augustus

19 augustus 2019 - Hippolytushoef, Nederland

Haarlem - Hippolytushoef

Via Bloemendaal, Wijk aan Zee, Bergen aan Zee, Callantsoog, Schagen, Anna Paulowna

108 km (0 -  108 km)

9.30 - 16.30 uur

Stormachtig 18 graden, ZW45

Zo, de kop is er af! De eerste 108 km zit er op. Het ging met een flinke Zuidwester wind in de rug eigenlijk wel moeiteloos over Neerlands vlakke wegen vandaag.

Vanochtend passeerde ik bij Santpoort de ruïne van Brederode. Dit slot, zo is mij verteld, was ooit van de over-over-overgrootmoeder van mijn ras-Amsterdamse grootmoeder geweest.

Mijn Oma heette Corrie Sijne van Brederode en zij scheen blauw bloed te hebben dus daarmee was het bewijs geleverd.  Helaas is de over-over-overgrootmoeder van mijn Oma niet heel erg zuinig op dit monument geweest, er rest nog slechts een half gebouw en daar kun je niet veel mee.

De route naar Hippolytushoef was schitterend met als absoluut hoogtepunt de ongeëvenaarde Schoorlse duinen in het Noord-Hollands duinreservaat compleet met wilde paarden, grazende langharige schotse hooglanders en hier en daar een verdwaald konijn.

Morgen ga ik op weg naar Lauwersoog en de Afsluitdijk proberen te overbruggen. De Dijk is deels afgesloten voor fietsers en je moet daarom van Den Oever naar Kornwerderzand met een fietsbus. Deze fietsbus gaat een keer per uur en het aantal passagier- en fietsplekken zijn beperkt.

Wordt het ordinair voordringen of voorgedrongen worden? Spannend, ik ben benieuwd.

Overnachting bij hotel West Inn Hippolytushoef.

Groet,

Mark

1. Marjan:
    Hey Mark,
    Top man dat je de eerste 108 km erop hebt zitten. Succes de komende weken. Zie je in Zeeland!!
    Groetjes,
    Marjan
  2. Jacqueline van der Wiel:
    19 augustus 2019
    Mooie Hollandse plaatjes Mark!! Succes met deze leuke tocht en veel fietsplezier! Je krijgt mooi weer de komende tijd.
    Groetjes Jacqueline
  3. Pien:
    19 augustus 2019
    Veel fietsfun Marco’s, maak er weer een mooie tijd van! Kus pien
  4. Miryam:
    20 augustus 2019
    Koniziwa Mark! We gaan je volgen vanuit Japan. Wat is ons land toch mooi. Veel fietsplezier. Groetjes van Ronald, Miryam, Merel en Floor
  5. Ruud Honkoop:
    20 augustus 2019
    Go Go Mark; als je in de buurt van brabant bent stuur je maar een bericht. Air B & B Honkoop is geopend .... gr ruud
  6. Kersten:
    20 augustus 2019
    De kop is eraf en het word mooi weer mark veel fietsplezier johan en mientje
  7. Danny:
    20 augustus 2019
    Succes Mark, mooi he Nederland :-)
  8. Flip:
    20 augustus 2019
    en het weer wordt alleen maar mooier deze week , geniet er van Mark !
  9. Ben de Blok:
    20 augustus 2019
    goed Bezig Mark, je fiets ziet er strak uit jongen! het weer wordt steeds beter dus kan er weinig fout gaan dacht ik zo..... doe het beeld "wachten op hoog water" bij Holwerd de groeten ik wens je veel plezier.
  10. Peter:
    Heeeeeeeeeeee boerman,

Helaas heb ik je deze keer niet kunnen uitzwaaien met de Nederlandse vlag. Nu een keer een tocht door ons mooie landje. Gelijk al mooie natuurfoto’s van landschappen en inheemse diersoorten. Je hebt nu wel het voordeel dat je tegen lastige honden kan zeggen dt ze weg moeten gaan.
    Gebruik vandaag maar 1keer je ellebogen om in de bus te komen. Neem aan dat je de tent voor de vorm hebt meegenomen en lekker in hotelletjes e.d. gaat overnachten.

Succes verder.

De boerman.
  11. Nicole:
    20 augustus 2019
    Hi Mark, Het begin is er. Je gaat deze week heerlijk weer tegemoet. Veel fietsplezier.