Dag 15: Merida - Caceres

12 juni 2022 - Cáceres, Spanje

Zeer warm 39 graden Z30

Gefietst vandaag: 89 km

Gefietst totaal: 1.163 km

Vanochtend heb ik met het verlaten van Merida de Ruta Iberica afgesloten en zit de eerste 89 km op de Ruta del Plata ofwel de Zilverroute er op.

En dat ging allemaal niet vanzelf want ik was nog niet een halfuur onderweg weg of ik reed lek.

Een Santos is een in Nederland handgemaakte fiets voor zowel het langdurig comfortabel kunnen toeren op asfalt als het zwaardere werk op ruig terrein.

Maar je moet er geen al te grote problemen mee krijgen in het buitenland want de fietsenmakers bv. hier in Spanje vinden de fiets maar erg complex met z’n Rohloff achternaaf en kunststof  aandrijfriem.

Een oud-collega van Petra - Hette - fietst momenteel met een Santos vanuit Nederland de Camino de Santiago en is met een lekke band naar een fietsenmaker in Pamplona geweest voor een nieuwe binnenband. Nadat de binnenband was vervangen werd het achterwiel weer in de fiets gemonteerd. Daarna reed de fiets voor geen meter meer. Tot nu toe is het probleem niet opgelost en zit Hette vast met nog 1.000 km te gaan naar Santiago. ‘Hette succes, ik hoop van harte, dat je binnenkort verder kunt’.

Met dit verhaal in mijn achterhoofd zat ik vanochtend met knikkende knieën mijn band te plakken en heb ik mezelf steevast voorgenomen om nooit dat achterwiel er uit te halen.

Onderweg kwam ik een Fransman tegen die ook in Spanje een rondrit aan het maken was. Wat mij opviel was dat hij slechts een bidonnetje met water bij zich had terwijl ik iedere dag minimaal  4 liter water meezeul. En dat gaat op ook.

We waren nog geen 5 minuten samen op weg of meneer liet een knetter gevolgd door een Frans ‘oh pardon’. Ik dacht dat zijn toch geen manieren maar ik besefte me dat de Fransman mij op ‘subtiele’ wijze probeerde duidelijk te maken dat hij liever alleen fietste. In het volgende dorp gaf ik aan dat ik ernstig behoefte had aan een koffiestop en dat hij gerust kon doorfietsen wat hij dan ook deed.

De route vandaag was goed te doen met een licht glooiende weg. De laatste 20 km waren wel zwaar door vooral de hitte.

Ik zit nu in Caceres. Deze plaats is een hele oude nederzetting waar 30.000 jaar geleden al mensen woonden. De laatste jaren is de oude binnenstad, de barrio monumental, grondig opgeknapt en tot Unesco werelderfgoed bestempeld.

1. Peter:
    Hé buurman,
    Geen goed begin van de zilverroute maar gelukkig weer snel opgelost. Op dit moment volg ik je ook via Google earth en zie dat het even wat vlakker blijft maar er komen nog een paar klimpartijen aan.
    Leuk om even met een andere fietser op te trekken. Denk dat de scheet een teken van saamhorigheid was. Gebeurd ook wel eens na de film.
    Leven er wel mensen in Caceres? Er is niemand te zien op de foto’s.
    Nu een lekker biertje en lekkere maaltijd.

Succes verder met el viaje por españa
  2. Mark:
    Peter,

Het is hier op de onbeschutte pleinen en straten zo heet dat je smelt waar je bijstaat. De mensen zitten vooral thuis voor wen siesta of in de schaduw op een terras.
  3. Ben de Blok:
    Mooi Mark
    Klinkt goed, wel vervelend van dat achterwiel.
    Volgende keer eerst thuis voor jezelf eens leren om het wel te demonteren en monteren
    Kun je het, indien nodig, aan de monteur uitleggen.
  4. Hajo:
    12 juni 2022
    Typisch hè. Dat het lek vaak op dezelfde plek terugkomt🤪. Dat drinken moet in je ‘systeem’ zitten. Ik zou ook best moeite hebben om voldoende te drinken..
    Behouden rit verder‼️
  5. Dick:
    13 juni 2022
    Die fietsemaker van school Roemer(mijn zoon) stuurt fietsbanden wereld per fedex overal naar teo mocht je dat nodig hebben

Grt

Dici
  6. Claire:
    Hi Mark,
    Toch grappig dat Fransen een andere manier en hebben om je een iets duidelijk te maken. 😉 Hopelijk nu geen lekke banden meer. Fiets ze 🚴🚵🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴🚴
  7. Mark:
    Dank 🙏
  8. Nicole:
    13 juni 2022
    Wel heel erg warm Mark. Ik snap dat je dan meer moet drinken dan slechts 1 bidonnetje. Vervelend van de lekke band maar gelukkig weer op weg. Hahaha grappig van die fransman z'n winderigheid. Ik kan me jouw verbazing voorstellen. Veel succes en plezier verder :):):)
  9. Carry Kistemaker:
    15 juni 2022