5-7 t/m 8-7 Haarlem - Sameon 19,08 uur en 293,7 km

8 juli 2014 - Saméon, Frankrijk

Ik heb veel regen en tegenwind voor de kiezen gehad en voelde me net een verzopen kat.

Je krijgt veel aandacht op een volbepakte fiets. Veel mensen vragen waar je vandaan komt, waar je naartoe gaat, hoe lang je onderweg bent en waarom je de trip maakt. Dit is voor even leuk maar deze vragen beginnen ook aardig te vervelen.

Bij Ruud in Oudenbosch ben ik door de buurt in Oranjesfeer feestelijk onthaald. Ruud had beloofd om na een overwinning op Costa Rica met zijn kleren een duik te nemen in zijn buitenzwembad. Ruud nam toen het zover was een sprint naar buiten en ging voor het zwembad ongenadig onderuit en mag nu de komende dagen niet zitten. 's-Ochtends voor mijn vertrek heb ik zoals beloofd mijn Continental breakfast gehad van Ruud en Marion en kon ik er de eerste uren tegenaan.

6-7 Oudenbosch-Mechelen 8.15 uur en 135,9 km. Weer een miezerige dag met veel regen. Ik ben vandaag in Rijkevorsel (België) mijn smartphone verloren. Die was tijdens het fietsen uit mijn jas gevallen. Een beetje bijdehand wel. Ik zat in zak en as en heb toen 1,5 uur rondjes gereden in het stadje maar tevergeefs. Ik dacht dat dit het einde van mijn vakantie was want wat kun je tijdens een vijfweekse fietsvakantie zonder contact met thuisfront. Ik heb toen ten einde raad in een kroeg naar Petra gebeld die vervolgens mijn nummer weer belde en een dame aan de telefoon kreeg die mijn smartphone op een verlaten landweg had gevonden. Omdat Peet en ik hadden afgesproken in Hotel Martin's Patershof (een zeer mooie tot luxe hotel omgebouwde kerk in Mechelen) kon Petra de telefoon halen in Rijkevorsel. Ik was dus gered en kon dus  mijn reis vervolgen.

7-7 Mechelen-Geraardsbergen 5,5 uur en 71 km. Ik heb vandaag voor de verandering beter weer. Maar inmiddels doet alles wat pijn kan doen pijn. Mijn achterste voelt aan als versgesneden rosbief, mijn rug en nek zijn bijzonder stijf en mijn rechterknie voelt alsof iemand er met een moker op heeft lopen rammen. Ik speel heel even met de gedachte om er mee te kappen. Waar ben ik aan begonnen? Maar opgeven is geen optie en zeker niet na 2 dagen fietsen. Ik zou een nogal belabberde indruk maken en voel me naar mijn gezin, familie, vrienden, collega's en vooral mezelf verplicht om door te zetten. Je lichaam moet gewoon even wennen aan de omstandigheden en de inspanning zo is de gedachte. Uiteindelijk gaat het met een kniebrace en kortere dagafstanden een stuk beter.

Deze reis maak ik ook om mensen te ontmoeten en terug te komen met mooie verhalen. Mensen ontmoeten is als je kampeert niet al te lastig. Je wordt spontaan aangesproken of je spreekt mensen spontaan aan. In het eerste uur na mijn aankomst op camping Geraardsbergen had ik met Johan een fietser en local  gesproken over de route naar Santiago en nader kennisgemaakt met fietsers uit Antwerpen en Leuven.

En dan Jan uit Roosendaal niet te vergeten. Jan is 64 en was met een veel te zware fiets van eigen makelij naar Ohoma beach in Noord-Frankrijk beach gefietst om daar de slachtoffers die in de 2de Wereldoorlog tijdens D-Day zijn gevallen te eren. Zijn omgebouwde fiets compleet met aanhangwagen woog ca. 80 kg en zou ik the Beast willen noemen. Jan werd veelvuldig door automobilisten een handje geholpen met het voortduwen van zijn vehical de heuvel op.

Jan heeft op zijn  55ste een hartinfarct gehad en daarna nooit meer aan het werk gekomen. Werk of geen werk zijn passie ging uit en nog steeds naar honkbal en als Coach is hij er ooit in geslaagd om een ongetrainde groep met Antilianen waarvan het deel nog nooit een honkbal van dichtbij had gezien in drie jaar tijd tot landskampioen te maken.

Dit zijn mooie mensen met een mooi verhaal. Ook hier doe ik het voor.

8-7 Geraardsbergen-Sameon 5.43 uur en 86,8 km. Vandaag motregen maar gelukkig nauwelijks wind.

Onderweg ben ik Australiërs tegengekomen die op bezoek waren voor een kort rondje België om vervolgens terug te vliegen naar de Outback. Leuk toch 1,5 dag vliegen om een stukje te fietsen in een land dat  minuscuul is ten opzichte van Australië.

Op de eenvoudige camping in Sameon heb ik omdat ik er blijkbaar nogal verzopen uitzag van de regen onderdak in een oude caravan voor de nacht gekregen en dat voor een speciaal Pelgrim bedrag van € 7,20 met stroom. Zie de foto.

9-7 Sameon-?

1. Diana:
    8 juli 2014
    Wouw, Mark... Je bent al in Frankrijk! Al een hele prestatie hoor!
  2. Marjan:
    8 juli 2014
    Hai zwagertje,
    Leuk je relaas te lezen. Ware bewondering hoor voor je tocht.
    Geniet vooral van wat je ziet en hoort. Ik hoop voor je dat de pijn snel overgaat, alhoewel ik denk dat die ook wel een keer terugkomt op het hele parcours.
    Succes!!!!
    Groetjes,
    Marjan
  3. Danielle:
    Hoi Mark,
    Wat goed om te horen dat je al in Frankrijk bent. En opgeven is geen optie! Geniet van je reis.
    Groeten,
    Danielle
  4. Jan:

Chapeau !

En na regen komt zonneschijn.

groet,

Jan
  5. Danielle:
    9 juli 2014
    Noorden achter de rug, nu richting zuiden
    het kan alleen maar beter worden, la vie en rose !
  6. Rene:
    Zet hem op, Mark. Leuk om alle verhalen te lezen! Groet, Hester en Rene
  7. Hannan:
    9 juli 2014
    Hallo Mark, ik ken jou niet als iemand die opgeeft! Heel veel succes, en mijn complimenten over hoe je je reis vastlegt. Dit kan tot een boek worden gebundeld.
    Groet Hannan
  8. Klaas:
    Klaas
    9-7-2014
    Geweldig om je verhalen te lezen Mark
    Groet Klaas en Liesbeth
  9. Marcel:
    Hi Mark,
    Het schiet lekker op zo!
    Mooie reisverhalen, ga zo door!
    Flip Bakker zit in Zuid-Frankrijk dus wellicht even op de koffie?
    Succes met de volgende km's.
    Groet, Marcel
  10. Berry&Karin:
    9 juli 2014
    We kijken elke dag de Tour de France, in de verwachting dat we Mark opeens zien meefietsen......gewoon met 25kg bepakking en natuurlijk het stukje tot aan de Pyreneeën.
    Zou toch leuk zijn?
  11. Jan:
    9 juli 2014
    Vanmiddag tijdens het kijken van de Tour de France, zag ik een man op een tourfiets met zware bepakking zwoegen over de kasseien.

Nee, dat is onze Mark toch niet of wel !!!!!!!!!
  12. Peter:
    Hè buurman,
    Wat een begin van je tocht naar het mooie en warme Spanje. Leuk om je verhalen te lezen en te zien dat je gewoon doorgaat, echt karakter. Een goede keus om de tochten iets korten te maken, je bent ook gelijk gestart met 2 dagen van meer dan 137 km. Ik weet zeker dat je het gaat halen en de blikjes bier helpen ook altijd wel. En zoals Berry Stevens al zei "gewoon doorgaan"
  13. Nicole:
    Hi Mark,
    Leuk om je verhalen te lezen. Ik ben echt trots op je. Het begin is natuurlijk heel moeilijk maar ga vooral door. Je gaat er geen spijt van krijgen. toi toi toi xxx
  14. Pien:
    10 juli 2014
    Wow Mark topper wat een respect voor jou! Zet hem op en gewoon doorgaan je kan het kus van ons viertjes
  15. Peter:
    14 juli 2014
    He Mark, Ik vind dat je nu al een top prestatie hebt geleverd. Je komt nu in een gedeelte dat het het weer alleen maar gaat kan worden. Als je het even niet meer ziet zitten denk dan aan " Salesforce, Bidroom, OK sheets, Solution document,
    BAF " enz enz. Heel veel succes
    Peter D