Stop 2 Hotel Martin's Paterhof Mechelen 6-7-2014

2 juli 2014 - Mechelen, België

Qua accomodatie is dit wel afzien deze reis…we zitten in dit hotel zodat Petra me in stijl een goede en veilige reis voor de komende weken kan gaan wensen. Vanaf dit punt ga ik solo en wordt het meer tentje verwacht ik.

De geschiedenis van Martin’s Patershof begint omstreeks 1231. De minderbroeders, een franciscaanse orde, vestigden zich in die periode in Mechelen. Daarop namen ze bijna 600 jaar actief deel aan het plaatselijke leven. Op het einde van de 18de eeuw werden de minderbroeders echter door de Franse revolutionairen uit de stad verdreven. Later werden de religieuze ordes opnieuw toegelaten, zodat ook de minderbroeders naar Mechelen konden terugkeren. Ze besloten om in de Heihoekwijk een nieuw klooster te bouwen en dit in neogotische stijl.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de kerk tijdelijk opgeëist door de Duitsers. Nadien voerden de minderbroeders verschillende renovaties en verbouwingen uit, tot ze op het eind van de jaren 90 besloten om de gebouwen te verkopen. Het complex werd in 1999 ontwijd en door een vastgoedmakelaar omgebouwd tot een woonerf met tuinen.

In 2006 vroeg de Martin’s Hotels Groep een bouwvergunning aan om de vroegere kerk tot een viersterrenhotel om te bouwen. Martin’s Patershof opende in juni 2009 zijn deuren om reizigers uit de hele wereld te verwennen en dit in een buitengewoon kader.

Stop 2 Hotel Martin's Paterhof Mechelen 6-7-2014

Deze foto werd gemaakt op 2 juli 2014 in Mechelen, België.