Dag 12: San Martin de Valdeiglesias - Talavera de la Reina

9 juni 2022 - Talavera de la Reina, Spanje

Warm 36 graden NO30

Gefietst vandaag: 80 km

Gefietst totaal: 1.061 km

Dat viel niet mee vandaag.

Ik was bewust weer om 7.00 uur vertrokken en kreeg gelijk na 10 minuten al als een koude douche de eerste venijnige klim van 5 km met een stijgingspercentage van 7% om de oren. En ik aan dat stuur trekken en met de benen malen als een hijgend paard naar boven.

Dit bleek vandaag een terugkomend fenomeen want zo ging het uiteindelijk de hele dag. Berg op, berg af.

Er was werkelijk niemand met wie ik deze krachtinspanning kon delen want ik was over het overgrote deel van deze route geen hond tegengekomen. Nou ja, een paar echte honden dan weer wel maar die namen door de hitte niet eens de moeite om te blaffen of achter me aan te rennen. Ik voelde me hierdoor enigszins miskent immers iedereen heeft toch zo nu en dan behoefte aan wat aandacht…

Enfin, omdat het echte klimwerk nog gaat komen en de hitte me vanmiddag best wel te pakken kreeg heb ik net een rigoureus besluit genomen ofwel wordt plan B geactiveerd.

Ik sla de Extremadura de komende dagen over. Het wordt me daar nu ietsjes te heet met meer dan 40 graden. Daarnaast ben ik na ruim 1.000 km toe aan een rustdag.

Morgen neem ik de trein naar Merida en overbrug daarmee ruim 250 km in een van de heetste en droogste gebieden van Spanje. Ik verblijf 2 dagen in Merida en stap dan zondag weer op de fiets om een begin te maken met de Zilverroute.

Deze prachtige route gaat ook deels door de Extramedura en is minstens zo uitdagend als de Ruta Iberica.

1. Dick:
    9 juni 2022
    Goed bezig Mark! De eerste 1000 km heb je te pakken. Groot gelijk dat je even rust pakt.
    Mooie verhalen ook.
    Groet Dick
  2. Claire:
    9 juni 2022
    Bikkel!!! Maar je hebt gelijk ,even rusten is ook lekker. Niet te doen man 40graden. Het moet wel leuk blijven. Wel jammer dat je geen hond tegen komt . Toch niet lonely hè
    Veel plezier in Merida. En op naar de volgende klim .
    Grtjs
    Claire
  3. Peter:
    Hé buurman,
    Kom je eindelijk honden tegen en het avontuur met de dieren beginnen doen ze niks.
    Zit nu al 1.5 weken te wachten op de ontberingen met de wilde dieren en dan blijven ze gewoon liggen.🤔

Geintje natuurlijk. Wat een mooie en zware toch door de hitte en de steile bergen maar je doet het toch weer in je eentje, respect vecino.
    Nu even 2 dagen rust en genieten van het mooie Merida en genieten van mooie oude bezienswaardigheden zoals een Romeins theater.
    Op 1.5 uur fietsen heb je een mooi meer om naar toe te gaan bij Alange, wel even over een kleine bergpas.

Geniet weer van je welverdiende biertje en dus 2 dagen geen fietsverslag. 😢

Succes verder met el viaje por españa
  4. Mark:
    9 juni 2022
    Ikke lonely, neuh hoor. Heb veel contact met de volgers.
  5. Hajo:
    9 juni 2022
    Ik zag je route deels op https://www.cyclingeurope.nl/routes/ruta-iberica/index.php , met wat omschrijving, leuk! Welke richting ga je op na Merida? Richting Sevilla, Lisboa of noordelijk richting Santiago de C.