5-8 Villafranca del Bierzo - Sarria 5.10 uur en 76 km

5 augustus 2014 - Sarria, Spanje

Vandaag heb ik best wel weer hard moeten werken en afzien maar de dertig kilometer lange klim naar Ceibrero op 1.310 meter hoogte onder zeer prettige weersomstandigheden goed kunnen volbrengen.

Wat het weer betreft schommelt de temperatuur van 11 - 14 graden in de ochtend tot 25 - 32 graden in de middag wat betekent dat je je kleding gedurende de dag mag afpellen. Er wordt ook aangeraden om vooral in de ochtend de meeste kilometers te maken.

Deze tocht is te vergelijken met die van de Roelandpas. Op sommige stukken werd het me met een stijgingspercentage van 9 tot 10% echter te gortig en heb ik een stuk gelopen.

Het panorama was als vanouds weer spectaculair! Zie de foto's.

Tijdens mijn verhitte klim naar Ceibrero hoorde ik achter me  een Nederlander mijn naam roepen en zeggen dat ik nog een koffie van hem te goed had.

De wereld is klein want het was Theo uit Andijk die ik een kleine 2 weken geleden net na de Roelandpas uit het oog verloren was. Theo en ik hadden elkaar ontmoet op een camping in St. Jean Pied de Port in Frankrijk waarbij we de dag daarop samen de Roelandpas hebben bedwongen.

Nog circa 130 km en dan ben ik in Santiago. Ik verwacht daar donderdag aan te komen zodat ik vrijdag het transport van mijn bagage en fiets met Soetens kan regelen en een treinticket naar Poitiers kan kopen voor zaterdag. Ik kan dan eindelijk na 5 weken mijn gezin weer zien want die mis ik enorm!

Gr. Mark

1. Nicole:
    5 augustus 2014
    Hola Mark, nog even volhouden en je hebt het gewoon gedaan jongen! Dat kunnen ze je niet meer afnamen. En dan eindelijk lekker naar Peet en de meiden! :)
  2. Berry&Karin:
    5 augustus 2014
    Net m'n mes op de rand van het bord gelegd.
    Is ongeveer 10%.
    .....Valt best mee.......:-))
    Wederom plezier en succes de komende dagen!
    En de groeten aan Theo.
  3. Koert:
    5 augustus 2014
    Hey Markus Rittemaker.. je gaat geweldig. Jeetje.

Maareh... nu je daar toch in de buurt bent... Pak je morgen onderweg even een opritje naar een van de wijnhuizen voor een lekker rood wijnflesje Ribeira Sacra ('de heilige oever') en neem je een flesje voor me mee? Ik betaal je wel terug als ik je weer zie... Doe je wel even he? Is niet te veel moeite he? Past toch wel ergens tussen je bagage op je fiets? ;-)

Nee hoor. Heel flauw grapje van mij maar je lacht nu wel.... Geniet van de vervulling van je droom! En denk onderweg maar vaak aan straks gezellig bij je vrouw en kinderen.

Maar eerst nog even dat laatste mooie stuk!

Cheers!
  4. Marjan:
    5 augustus 2014
    Super Mark!! Echt een prestatie. Nu nog maar een eindje vergeleken bij wat je al hebt afgelegd. Met in het vooruitzicht lekker relaxen met je meisjes moet het laatste stuk ook lukken.
    Succes!!!
  5. Peter:
    Hè buurman,
    Weer een fantastische dag achter de rug en wat leuk om samen met Theo een stuk te fietsen. Gaat hij ook naar Santiago en fietsen jullie dan de laatste 2 dagen samen naar de finish. Wat moet het een heerlijk gevoel zijn om na alle confrontaties, glimlach op het gezicht, ontmoetingen met fietsers uit diverse landen, pelgrims (nummer 100 Leo uit Tasmanië), schelp met tekst, emoties, tranen, gevaarlijke dieren, bergpassen, afdalingen regenbuien, steenpuisten, een blaasontsteking, kapotte spaken, gras maaien, zwembad vol laten lopen, eieren met spek, foto's, reisverslagen en 2500 km fietsen bijna je eindbestemming te hebben bereikt. Dan volgt zaterdag de hoofdprijs en kan je Petra en de kids weer in je armensluiten. Dat wordt weer een echt fisherman's friend moment.

Succes met de laatste 130 km in de Tour de Mark.
  6. Hannan:
    5 augustus 2014
    Mark, hoewel ik de route niet ken heb ik een vermoeden dat het jou zomaar zou lukken om morgen al aan te meren in santiago! Met de mind set die je inmiddels hebt kunt opbouwen zou ik daar echt verbaast over zijn. En als je dan donderdag aankomt ook een fantastisch en spectaculair prestatie die je dan hebt afgelegd. Verder geloof ik je woord ala je zegt dat je niet meer kan wachten om weer bij familie te zijn. Het zijn ook JOUW meiden! Nog effe een biertje en een goede nachtrust en voor je het weet zit je aan tafel met je gezin. Tot in september dan! Hannam
  7. Ben de Blok:
    5 augustus 2014
    Mark het gaat op rolletjes he, prachtig man.
    en dat wandelen is heel verstandig, heb een paar maanden geleden ook een paar hoge pukkels gepakt, maar het zijn idd di hoge procentstijgingen die je kunnen uitputten.

zo kun je er tenminsten van blijven genieten
    succes.

als je tijd hebt fiets je dan nog door naar het einde van de wereld? (Kaap Finistere)
    om daar symbolisch wat spullen te verbranden?

veel succes en vooral plezier
  8. Pien:
    6 augustus 2014
    Lieve Mark,
    Wat geweldig dat je er bijna bent en wat een ervaring rijker! Hoop dat alles goed gaat met je en heel veel plezier met het rijden van de laatste kilometers! Geniet lekker volgende week van je gezin en van de vakantie! Dikke kussen van ons 4 tjes
  9. Flip:
    6 augustus 2014
    Hé Kist, zet 'm op, ik lees dat het einde in zicht is ! ik heb met de fam de foto's bekeken, een flinke uitputtingslag maar ook geweldig mooi. grt ;-)