6-8 Sarria - Santiago de Compostela 7.45 uur en 119 km

6 augustus 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik ben vandaag na bijna 8 uur fietsen berg op berg af gearriveerd in Santiago de Compostela en dat was eigenlijk niet de bedoeling. Volgens mijn planning zou ik nog voor Santiago een tussenstop maken in Azuare op 75 km van Sarria maar in Azuare kon ik geen camping vinden en waren vrijwel alle kamers verhuurd. Het is hoogseizoen en Azuare was ontzet door Pelgrims, wandelende Pelgrims wel te verstaan en die krijgen in herbergen en hotels altijd voorrang op fietsers en dat begrijp ik ook wel. Een fietser kan door naar een volgende plaats, een wandelaar in principe op het late uur niet meer. Het was een uur of vier en het weer was redelijk dus dacht waarom ook niet! En nu ben ik voldaan maar ook doodmoe.

Overigens vanochtend begon het al goed en was ik bijna met de trein gegaan. Volgens het routeboekje moest ik net buiten Sarria een spoor kruisen. Ik zat op dat moment net op een viaduct en zag beneden het spoor liggen met aan beide kanten van het spoor een afzetting. Je kon met de fiets net langs de afzetting en moest dan wel de fiets over het spoor tillen. Ik ben toen in al mijn wijsheid op het viaduct omgekeerd en naar het spoor gefietst, netjes langs de afzetting gelopen en de fiets over het spoor getild. Nog geen minuut later kwam een trein met goederenwagons langsgedenderd. Ik dacht toen dat ik dat er maar goed vanaf had gebracht! Vervolgens fietste ik verder links om de bocht door naar boven en kwam toen uit...op hetzelfde viaduct. Nondeju, als je een spoor moet kruisen en je zit op een viaduct dan zou dat kunnen betekenen dat je het spoor kruist door over het viaduct te fietsen. Laten we het erop houden dat de vermoeidheid een beetje begon op te spelen. Ook al was dit met gevaar voor eigen leven, ik kon er achteraf wel om lachen.

Volgens het Genootschap is in principe de reis pas echt volbracht als je in Finnisterre bent gearriveerd aan de Atlantische oceaan waar veel Pelgrims symbolisch een kledingstuk verbranden. Maar dat is enkele reis nog 117 km en dat gaat deze jongen niet meer fietsen. Ik heb net een paar van mijn veel gedragen sokken symbolisch in de prullenbak op mijn hotelkamer gemikt. En dat leek me ook prima.

Morgen ga ik mijn officiële Compostela (mijn fietsdiploma) halen in de Kathedraal en op het plein nog een beetje namijmeren over deze prachtige trip. Ook zal ik nog een bericht sturen met hoe ik deze reis heb ervaren en een dankwoord schrijven.

Gr. Mark

1. Peter:
    Hè buurman,
    Gefeliciteerd met het behalen van je (eind)doel. Echt helemaal geweldig en op het nippertje dus, waarom op de laatste dag nog even een groot risico nemen. Het was echt geweldig om je elke dag te volgen. Ik heb elke dag uitgekeken naar je verhaal en het eindpunt van de dag. Ik kijk nu al uit naar onze filmavonden en fietstochten, ik heb nog heel veel vragen dus gesprektsstof genoeg. Nu je het eind heb bereikt na een jaar voorbereiding en ruim 4.5 weken fietsen is het klaar en ben je een goede en waardevolle herinnering rijker.
    Zelf voel ik het ook een beetje als een afsluiting, geen verhalen meer om naar uit te kijken, op de kaart kijken waar je nu zit, foto's kijken en een reactie schrijven. Ik heb enorm genoten van je reis en heb veel bewondering voor je.

Nu genieten van het reizen met de trein en weer samen zijn met je 3 meiden.

De Tour de Mark zit erop.
  2. Peter:
    6 augustus 2014
    Ps. Hoeveel kilo's ben je kwijt geraakt. De foto's zeggen genoeg!!!
  3. Hans:
    6 augustus 2014
    Je hebt het gewoon geflikt hè kerel.
    Petje af en diepe buiging.
    Well done.
    Hasta la Vista Hans
  4. Miryam:
    7 augustus 2014
    Hoi Mark, gefeleciteerd met het behalen van je doel. Zo te lezen was de weg er naar toe erg mooi en boeiend. Geniet van dit moment en nog een fijne vakantie verder met Petra en de meiden! Groeten Ronald, Miryam, Merel & Floor
  5. Ton:
    7 augustus 2014
    Broertje, fantastische prestatie. Van harte gefeliciteerd.
  6. Koert:
    Hoi Markus,

Heb je nog wel mijn flesje wijn gehaald onderweg? Zeker vergeten? ;-)

Gefeliciteerd!!!

Ole...
  7. Jan:
    Hi Mark,

Gefeliciteerd met het behalen van deze ontdekkingstocht.
    Kijk er naar uit om jou en natuurlijk ook Petra en de meiden weer te zien en alle mooie verhalen en ontberingen aan te horen wat wij nog niet hebben kunnen lezen in jouw dagjournaal.
    Nogmaals CHAPEAU

Groet Jan

PS: ik heb mijn fiets bekeken en hij is er ook wel gereed voor om eens flink van stal te gaan !!
  8. Erik Anders:
    7 augustus 2014
    Gefelliciteerd!! Echt een fantastische prestatie man!

Ik kijk ernaar uit je verhaal te horen.

Heel veel plezier met de ontspanning!

groeten Erik
  9. Ben de Blok:
    7 augustus 2014
    Mark geweldig, kan me voorstellen dat met het zicht op de veilige haven de drang om door te fietsen groot werd.
    Goed gedaan hoor.

Hoop dat we samen, tzt, wat wetenswaardigheden kunnen uitwisselen.
    Want volgend jaar, zoals je weet, ga ik aan mìjn missie naar SDC beginnen.

Wens je een behouden en fijn weerzien met een ieder die je lief is.

Groeten Ben de Blok
  10. Marcel:
    7 augustus 2014
    Proficiat Mark, geweldige prestatie!
    Je hebt je bonus in de vorm van rust met een drankje weer dik verdiend. We zien de PPT in het volgende zorgoverleg met ongeduld tegemoet...
    Geniet er van!
    Groet, Marcel