4-8 Hospital de Orbigio - Villafranca del Bierzo 6.14 uur en 100 km

4 augustus 2014 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vandaag heb ik tijdens de rit weer flink geklommen op het traject Astorga - Acebo. De daling naar Ponferrada was 17 km lang en zo steil dat ik het eigenlijk niet verantwoord vond.

Ik heb me laten vertellen dat jaarlijks 4 tot 5 personen overlijden tijdens deze pelgrimstocht aan een hartstilstand, hersenbloeding, uitdroging en regelmatig ongelukken tijdens het dalen met de fiets.

Op deze route kom je op 1.500 meter hoogte langs het vermaarde Cruz de Ferro. Dit is een simpel ijzeren kruis boven op een boomstam. In al zijn eenvoud vormt het een indrukwekkend eeuwenoud monument op een markant punt op de route. Het is een bemoedigend teken voor Pelgrims dat zij Santiago zouden halen. Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van de staak en sloten zich zo aan bij hun talloze voorgangers.

De huidige Pelgrim houdt dit gebruik in ere als stap in een nieuwe fase van zijn levensweg getuige thuis speciaal voorbereide stenen met teksten of gedichten. Het oorspronkelijke kruis bevindt zich in het Paleismuseum van Astorga.

Het klinkt misschien wat zweverig maar ik vond dit monument indrukwekkend. Ik heb een aantal mensen zien bidden bij het kruis waarbij zo nu en dan nog behoorlijk wat tranen vloeiden. Waarschijnlijk niet zozeer van verdriet maar blijdschap.

Ikzelf heb een schelp achtergelaten, de tekst hou ik voor mezelf!

Op dit moment ben ik in Villafranca del Bierzo en ik ga Zo een Bier drinken en wat eten. Dat heb ik wel verdiend na 100 km trappen.

Morgen moet, correctie mag ik naar Ceibrero en aan een dertig kilometer lange klim beginnen.

Gr. Mark

1. Peter:
    Hè buurman,

Na de sms-jes van net over de bios bezoeken die ik helaas nog even alleen doe gelijk weer mijn e-mail checken of er weer een mooi verhaal is binnen gekomen van mijn buurman. Vandaag toch wel een verhaal met vele emoties. De spanning van de gevaarlijke afdaling, de blijdschap van het halen van de Cruz de Ferro, de tranen van geluk en misschien wel ontlading bij het schrijven van een tekst op de schelp, de vermoeidheid van de klim naar 1500 meter en alle gevoelens die daar nog tussen zitten ( of wordt ik nu ook iets te zweverig). In ieder geval ben ik zeer trots op je met hetgeen je hebt gedaan en bereikt. Volgens mij zit je nu ongeveer 200 km van Santiago af en begin je volgens mij al een een beetje te zweven dus dat komt dan goed uit voor de klim van morgen.
    Blijf genieten.

Succes met de Tour de Mark.
  2. Peter:
    Ps.
    Drink nu een biertje op de klim van morgen, proost.
  3. Berry&Karin:
    Beste Mark,
    Ik hoop dat je nog heel erg geniet van de laatste kilometers!
    Plezier en succes!
  4. Koert:
    Hoi Markus,

Je bent er bijna Pelgrim Rittemaker! Nog een keertje flink bergopwaarts en daarna weer lekker afklimmen en chillen en laatste heuveltjes. Ik zet vast het Apostel Tripel bier koud. Je gaat het gewoon doen!
    Veel plezier en genot en vervulling met de nog af te leggen kilometers. Dat zijn hele mooie!

Cheers,
    Koert
  5. Erik Anders:
    5 augustus 2014
    Jeetje zeg Mark, je bent er bijna!! Wat super, super goed man.
    De laatste kilometers volgen nu, spannend! Maak er een mooie tocht van en geniet vooral die laatste meters.

Heel veel plezier..

groeten Erik