Santiago de Compostela 8-8-2014

7 augustus 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Ik heb mijn reis even op me laten kunnen inwerken en wow, mijn tocht van Haarlem naar Santiago de Compostela zit er na 4,5 week en 2.600 km fietsen nu echt op!

Het was een reis waarin het zo nu en dan wat tegenzat maar dat hoort erbij. Het was vooral een ervaring met veel leuke ontmoetingen, indrukwekkende momenten en mooie herinneringen.

De eerste weken heb ik dagenlang moeten fietsen in de regen, later tegenwind moeten trotseren en geklommen met mijn tong op de schoenen. Ik heb eenzame momenten meegemaakt, moeten afzien en ben mezelf een aantal keer goed tegengekomen.

Maar dit allemaal weegt niet op tegen de overweldigende natuur, steden en dorpen en bovenal de ontmoetingen met medereizigers uit alle hoeken van de wereld met hetzelfde reisdoel, eigen achtergrond en beweegredenen om deze Pelgrimstocht te maken.

De reis naar Santiago is in mijn geval niet alleen een sportieve mijlpaal geweest. Waar ik tijdens deze tocht nog een keer goed van bewust ben geworden is dat wat ik heb, Petra, Isa en Lois, mijn familie, vrienden en collega's me heel dierbaar zijn.

En dat ik blijkbaar in staat ben om mijn eigen grenzen te verleggen en het afzien je uiteindelijk keer op keer sterker maakt.

Mijn petje af voor Petra die mij deze reis heeft gegund en die er weken met de meiden alleen voor heeft gestaan.

Daarnaast wil ik iedereen nog een keer enorm bedanken voor de warme reacties en steun die ik heb ontvangen tijdens mijn reis. Reacties die ik soms even nodig had om door te zetten naar een volgende etappe en me het gevoel gaven dat ik er niet alleen voor stond. Dank!

En voor wie deze reis ooit nog eens zal gaan maken lopend of op de fiets, Buen Camino!

Mark

1. Hannan:
    7 augustus 2014
    Een mooie afsluiting van je reisblog! Bon vacance dans Son maison! Et au revoir.

By THE way nu kun je echt zeggen dat je een gezegend persoon bent.

Hannan
  2. Peter:
    Buurman,

Jij ook bedankt!!!!!!
  3. Koert:
    Hoi Markus,

We gaan nu wel je reisverhalen missen. Net zoals Peer in een eerdere reactie al zei dat we hier steeds naar uit keken. We hebben echt genoten van je reisverhalen. Heb je heel goed gedaan.

Trouwens.. je kunt toch straks na je treinrit door de mooie Pyreneeën bij de Franse grens met je fiets naar je vakantiebestemming gaan? :-)

PS: kom je met deze trein dan ook op dat stukje waar je net op tijd over het spoor was gegaan toen de goederentrein kwam? Dat is dan een moment om een kruisje te slaan als je daar weer komt.

Cheers! Ole!
  4. Rens:
    He Mark,
    Heb je 4,5 weken en 2600km gefietst...en je vond slechts 2 uur wachten op het fel begeerde eindstempeltje te lang ! :-)
    Hoe dan ook super gedaan en dank dat ik vanuit mijn tuinstoel je leuk opgeschreven reisverhaal heb kunnen volgen!
  5. Koert:
    8 augustus 2014
    ja, daar heeft Rens een punt.. en reken dat eens om in aantal uren fietsen en wakker liggen of je het je wel zou lukken en dan in % uitrekenen wat die 2 uur in de rij dan in zou houden op heel je reis...

Misschien is het morgen heel vroeg minder druk?

PS: ik zag wel veel "Bar" stempeltjes op je foto van je heilige stempelkaart...

Cheers!
  6. Nicole:
    8 augustus 2014
    Mooie afsluiting inderdaad Mark en ben blij dat je het goed hebt gehad en wat het je fysiek en emotioneel heeft gebracht. Nu lekker vakantie vieren met je lieve gezin. Warme omhelzing ook voor Peet, Isa en Lois. :) xxx
  7. Ben de Blok:
    hoi Mark ben sprakkeloos............ :-I
  8. Jacqueline van der Wiel:
    10 augustus 2014
    Hoi Mark, hoop dat je dit nog leest. Inmiddels zal je wel bij Petra en de kids zijn aangekomen en geniet je van het weerzien met hen en je welverdiende rust. Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Wat een doorzettingsvermogen en kracht heb je getoond in deze lange reis. Ik heb genoten van je leuke reisverhalen en je prachtige foto's. Je hebt het super gedaan en ik heb diep respect voor je. Wat een topper ben je!! Lekker uitrusten nu en vakantie vieren voordat je straks weer in het gareel moet.
    Groeten, Jan, Jacqueline, Sandra en Robin
  9. Diana:
    17 augustus 2014
    Hallo lieve Mark, ook wij zijn weer thuis van vakantie. Achter een computer is het toch even makkelijker reageren dan vanaf een telefoon. Ook wij hebben genoten van je verhalen en vinden het bewonderenswaardig dat je het hebt geflikt! Super hoor. Zijn beretrots op je. Morgen weer allemaal in het gareel. Kids naar school en wij met z'n allen weer aan het werk. Maar deze zomer is een herrinering die je nog heel lang bij zal blijven! x