Praag dag 14 donderdag 6 juli 2017

Marianske Lazne - Plzen

Via Klaster Tepla, Konstantinovi Lazne, Pisek, Plzen

78 km (1.186 - 1.264 km)

9.45 - 16.15

Zeer mooi weer, 31 graden!

Ik had me voorgenomen mijn dagelijkse bierconsumptie een beetje te temperen de laatste dagen van mijn fietstocht maar deze stop is in Plzen. En als je in Plzen bent dan drink je bier. Iets anders hebben ze niet.

Een halve liter koud bier zo uit uit het vat kost slechts € 1,60 en is na een dag zweten en zwoegen op de fiets zeer welkom. Kortom, ik kan het ook niet helpen.

Voor de liefhebbers meer over Plzen:

Plzen is bekend geworden als bakermat en naamgever van de pils. Vanwege de zeer slechte bierkwaliteit in Plzen besloten de burgers van Plzen die bier mochten brouwen tot de bouw van een nieuwe brouwerij.

In 1842 benoemden zij de Beierse Josef Groll tot de eerste brouwmeester, die nu als bedenker van het pilsener bier wordt beschouwd. In het jaar 1898 werd de naam Pilsner Urquell bedacht, de naam die het biermerk uit Plzen tegenwoordig nog steeds heeft. In 1999 ging de brouwerij op in South African Breweries, dat op zijn beurt in 2002 opging in het concern SABMiller.

Nog steeds bevinden in de stad de Pilsner-Urquell-fabrieken.

Proost!

Groet, Mark

1. Peter:
    6 juli 2017
    Hè buurman, nog 1 dag fietsen en dan ben je in Praag. Dan kan je nog 2 dagen genieten van de mooie stad. Heel veel respect kerel.
  2. Kersten:
    Heel goed gedaan Mark
  3. Pien:
    6 juli 2017
    Gooooo mark wat fantatisch dat je er bijna bent en een pilsje heb je dik verdient! Dikke kus pien
  4. Carry:
    7 juli 2017
    Hiep hoi praag, wij zitten aan de koffie aan het meer. Micha Veerle en Carry . Goed gedaan broer ❤️❤️❤️