Fietstocht Haarlem - Barcelona 2016

19 mei 2016

Lieve familie en vrienden,

Het fietsersbloed kruipt waar het niet gaan kan, het is bijna zover!

Na in de zomer van 2014 over de prachtige Sint Jacobsroute in 2.600 km naar Santiago de Compostella te zijn gefietst stap ik in het weekend van 18 juni weer op mijn trouwe Jan Jansen voor een lange afstandtocht van Haarlem naar Barcelona.

De route naar Barcelona is de meest groene route van Nederland en België naar het zuiden van Frankrijk en Spanje.

Vanuit Haarlem peddel ik de eerste dagen in dit keer een rustig tempo via Leerdam naar Waarle waar ik mag overnachten in de alom bekende en onovertroffen B&B 'Valkenburg'. Daarna reis ik via Dinant naar de Belgische Ardennen.

Door Frankrijk volgt opnieuw de Maas tot Verdun naar de Bourgogne over veel vrijliggende fietspaden. Vanaf Cluny fiets ik door de Beaujolais, de Rhônevallei en de Ardèche.

Ik heb me voorgenomen om als dit binnen de tijdsplanning past en het weer het toelaat in St. Ambroix van de route af te wijken om via Orange naar Bedoin te fietsen om vanuit deze locatie de Mont Ventoux te beklimmen.

Na hopelijk de Kale Berg te hebben bedwongen gaat het langs de Hérault en door Katharenland over een onbekende autovrije pas Spanje in. In de Baix Emporda, een mooie streek tussen de heuvels en de zee, ligt een fietspadennet waarlangs ik rustig de kust en Blanes bereik en verder kan toeren naar Barcelona.

Het 1ste deel van de trip is vrij makkelijk, met 1 klim in de Ardennen. Het 2de deel door het Centraal Massief is zwaarder, met duidelijk wat meer klimmen, maar wel geleidelijk. Daarna een korte steile pas door de Pyreneeën. De rest naar Barcelona is weer makkelijk.

Ik heb er weer enorm veel zin in en ben volop bezig met mijn voorbereidingen. Mijn fiets is van voor naar achter gecontroleerd met stevige nieuwe spaken in het achterwiel, nieuwe remblokjes, ketting en wielbladen want die waren behoorlijk versleten. Daarnaast heb ik mijn reisapotheek iets uitgebreid en vertrouw ik erop dat ik deze keer zonder al te veel kuren de finish ga halen.

Zodra ik onderweg ben, laat ik van me horen!

Groet van Mark

1. C. Kistemaker-Sijne:
    20 mei 2016
    Lieve Zoon geniet ervan en kom behouden thuis.
  2. Danielle:
    21 juni 2016
    hoi mark,

enjoy your trip en we gaan je verhalen volgen

tot over een paar weken .
    groeten jan en danielle