6-7 dag 19 Agde - Durban Corbieres 6 uur 35 en 115 km

7 juli 2016 - Durban-Corbières, Frankrijk

Een Nederlands echtpaar dat gisterenavond ook op het 'Domaine Le Baldy' stond in Agde vertelde wel zo'n bizar verhaal dat ik dát graag met jullie wil delen.

Het stel reisde per trein door Frankrijk. Op de route van Avignon naar Beziers vorige week deelden zij een coupe met een oude dame en een schattig opgewekt hondje, een Franse Bulldog. Je kent ze wel, zo'n klein exemplaar Bulldog met in verhouding veel te grote oren.

Net voor vertrek stapte er een nogal gezette man in keurig grijs driedelig pak naar binnen en nam plaats in de inmiddels veel te kleine coupe.

Nadat de trein in beweging was gekomen haalde de man een dikke sigaar uit zijn binnenzak en stak deze tot grote ontsteltenis van het oude dametje en het echtpaar op. Hij nam vervolgens een diepe haal en blies de enorme rookwolk zo maar uit het niets in het gezicht van het hondje waardoor die begon te proesten.

De dame was verontwaardigd en vroeg de beste man hiermee te stoppen. Als reactie nam hij nog een haal en blies het hondje weer volop in het gezicht.

Je gelooft het niet maar het oude dametje deed het raampje van de coupe open, trok zonder enige waarschuwing de sigaar bruut uit de mond van de man en gooide de sigaar in een zwieper uit de rijdende trein!

De man was furieus en in een oogwenk trok hij het hondje van de schoot van het dametje en gooide het hondje zo achter zijn sigaar aan de rijdende trein uit.

Het oude vrouwtje begon daarop hard te jammeren maar kon natuurlijk niets doen want een rijdende trein stop je niet zo maar. Er ontstond een enorme ruzie maar op dat moment arriveerde de trein op de eindbestemming.

Het echtpaar wist niet hoe het verder is afgelopen...gek verhaal toch!

Vandaag was het verzengend heet met zeker weer een graad of 36. Normaal gesproken heb je daar als fietser weinig last van zolang je maar in beweging bent en door snelheid te maken, wordt afgekoeld door de wind. Maar ik moest flink klimmen en viel bijna stil zodat de hitte als een warme deken om me heen sloeg en aanvoelde als een sauna.

Ik drink in deze hitte per dag met gemak 6 liter water. Onderweg raakte mijn water op. Water is de brandstof voor de (fiets)motor. Zonder water valt er niet te fietsen. Ik was redelijk wanhopig want in de dorpen waar ik doorheen fietste was er geen kip te bekennen en zaten de luiken potdicht.

In Montseret zag ik een dame op leeftijd voor haar deur staan en vroeg ik zonder enige aarzeling beleefd om water. Ik mocht binnenkomen en kreeg mijn water en zelfs bananen en een paar appels.

Voordat ik haar kon bedanken begon ze met water mijn armen te besprenkelen en dat was natuurlijk aardig bedoeld maar ik vond dat het tijd was om weer eens op te stappen. Ik zag me daar al in bad zitten en zij mijn rug maar schrobben.

Ik heb ondanks het warme weer genoten en een paar mooie plaatjes geschoten.

Tot de volgende keer.

Groet,
Mark

1. Flip:
    7 juli 2016
    hoi mark vast om in te koppen, moraal van het verhaal, de hond was de sigaar en afhankelijk van de snelheid van de trein gaf de hond de pijp aan maarten eh sigaar. het hondje zag ook zijn toekomst in rook opgaan dus, anyway de hitte doet een mens geen goed.

nog even, je bent er bijna ;-) grt Flip
  2. Peter:
    7 juli 2016
    Marco's
    Maar goed dat de dikke heer geen kok was want dan had je de hond in de pot gevonden. Het was gelukkig geen hondenweer.
    Je schiet lekker op zo met je tocht. Nog even en je bent op bestemming.

Succes
    Pedro
  3. Ilona:
    8 juli 2016
    Hi Mark,
    wat mooi dit...ik ben blij dat ik mee kan genieten.
    rij veilig verder!
  4. Claire:
    8 juli 2016
    Wat een verhaal zeg van die dame in de trein. Een leuk script voor een boek en dan met een heel verrassend einde. Fiets ze....... Nog maar pasr kilimetertjes