31-7 Navaterre - Belorado 5 uur en 70 km

31 juli 2014 - Belorado, Spanje

Aanvankelijk was het mijn doel om vandaag uit te komen op een camping in de nabijheid van Burgos waarbij een afstand van ca. 100 km haalbaar zou zijn als ik voor een keer, tegen eigenlijk al mijn principes in, een beetje van de Santiago route zou smokkelen en de autoweg D120 zou volgen. Hiermee kon ik de route met ca. 30 km afsnijden en belangrijker nog hoefde ik niet in de hitte van dorp naar dorp te klimmen.

Vanuit Navarette ging dit gesmeerd en reed ik 25 km lang probleemloos op een verlaten D120 met daarnaast een zeer drukke nieuwe snelweg de A12. De D120 was zo stil dat enkele pompstations aan deze weg waren verlaten en een troosteloze indruk maakten.

Deze route beviel me erg goed dus na St. Domingo vervolgde ik vrolijk mijn weg over deze D120 die opeens bleek te zijn overgegaan naar een vernieuwde N120. Dus geen A12 met een oude weg daarnaast maar een oude weg die was vernieuwd. Deze N120 was niet bedoeld voor fietsers wat bleek uit de vele positieve reacties van vrachtwagenchauffeurs en automobilisten die er lustig op los toeterden en de marginale ruimte die ik nog kreeg tussen verkeer en vangrail.

Omkeren kon ik op dat moment niet want er zat een vangrail tussen beide weghelften. Bij de eerste de beste gelegenheid ging ik van deze weg af en stond ik met fiets en al radeloos in de berm.

Na mijn fiets door het zand, stenen en onkruid te hebben gezwoegd vond ik naast de N120 een landweggetje en ben ik uiteindelijk met ca. 35 km omrijden door een hete maar hele mooie Mesetavlakte beland in Belorado.

Eigen schuld dikke bult zal de heilige Saint Jacques hebben gedacht. Kortom de beoogde short cut bleek toch niet zo kort.

Omdat in de Pyreneeën campings níet dik bezaaid zijn, heb ik in Belorado een hotel genomen met een heerlijk bed, een warme douche, WiFi en een bar met koel bier en tapas.

In mijn hotelkamer ben ik met mijn kloffie even op bed gaan liggen en 's middag om 14.30 uur als een blok in slaap gevallen. Dit verbaast me eigenlijk niks want week in week uit lange afstanden fietsen in de regen of hitte en een antibioticakuurtje eisen gewoonweg tol.

Maar vanaf Burgos gaat het eindpunt toch aardig in zicht komen en daar gaan we voor!

Gr. Mark

1. Koert:
    31 juli 2014
    Jee... Jij bent al ver nu!
  2. Ruud honkoop:
    Hè roadrunner gaat goed kerel en nu vasthouden ! Gr Ruud en familie honkoop
  3. Peter:
    Hè buurman,
    Afwijken van de route is inderdaad niet verstandig, Gods wegen zijn leidend dat weet je toch. En als je van het pad afgaat mijn jongen dan wordt je daar gelijk voor gestraft, laat dit een wijze les voor je zijn
  4. Peter:
    Hè buurman,

Nu even nog even serieus. Het is super zoals je gaat en nu ook nog even in een heerlijk hotel bij slapen en de spieren goed laten rusten. Nog een lekker biertje en je slaap weer als een os. Volgens mijn route planner is het nu nog 503km dus het schiet nu op. Blijf genieten en hou vol.

Succes met de Tour de Mark.
  5. Koert:
    31 juli 2014
    Stom.. Stom... Stom.... Tom.. Tom.. Tom.. TomTom!

Had nou maar een TomTom navigatie op je fiets!

Hou vol! Gaat goed zo!
    Cheers!
  6. Hannan:
    31 juli 2014
    Tja .... Je gaat nu wel even voor je kiezen krijgen...je weet natuurlijk dat God, in mijn geval Allah, er niet van houdt als er niet naar hem wordt geluisterd....aan de andere kant je bent over de grens heen en het einde is bijna in zicht! Vertel eens hoeveel kil
  7. Hannan:
    31 juli 2014
    Vervolg - kilo's ben je inmiddels afgevallen? Geniet van de luxe elementen in het hotel! Succes....
  8. Claire:
    Jammerrrrrrrrr, zo'n stuk omrijden
    Maar wel heeeeeel lekker eindelijk eens de luxe van een hotelkamer heel verstandig, goed gedaan jochie
    De Buuf is weer trots op je
    Ga zo door, ga zo door