10-7 St. Quentin - Compiegne 5.43 uur gefietst en 90,9 km

10 juli 2014 - Compiègne, Frankrijk

Vandaag zat het weer redelijk mee. Het was een ietwat sombere en druilerige dag maar met wind uit NW. En als je langs de rivier de Somme naar het zuiden rijdt dan is noordwesterwind een hele prettige bijkomstigheid.

Onderweg bij Berlancourt kwam ik Joost uit Gent tegen met z'n vrouw en drie jonge kinderen. Het gezin was onderweg via Frankrijk en Italië naar Turkije en zouden hier een jaar voor uittrekken! Twee van zijn drie zoons waren al leerplichtig en zouden tijdens de reis aan de hand van een zgn. 'thuisstudie' worden bijgespijkerd door Papa et Mama.

Diep respect voor dit gezin en vooral voor zijn kinderen waarvan de eerste op de fiets tijdens de volledige reis als windvanger zou dienen.

In Noyon heb ik de Cathedrale
Notre Dame bekeken. Helaas was de naastgelegen expositie over deze kerk in de 1ste Wereldoorlog en het omgelegen gebied op dat moment niet open. Noyon is destijds zo goed als met de grond gelijk gemaakt. De door kogelgaten gehavende Cathedrale liet hierover ook weinig aan fantasie over.

In Compiegne heb ik voor weinig geld een hele mooie slaapplek geregeld op een bijzondere plek, nl. in het souterrain van een kerk, de Gite des Pelerins de Saint Jacques de Compostelle.

In deze Gite d'etappe is plaats voor 12 Pelgrims. Van alle bedden is er nu 1 bezet, die van mij. Maar ik maak het gewoon gezellig met een bordje Casserole en een Frans biertje vanavond.

Zodra de Confrérie was gearriveerd kwam de stempel tevoorschijn en werd na een langdurige procedure mijn Pelgrims paspoort afgestempeld en een bonnetje overhandigd als bewijs van betaling. Het verkeerde bonnetje was echter afgestempeld en uit het boekje gescheurd wat tot grote verwarring en ongenoegen leidde en werd gevolgd door een nogal luid merde van de Pastoor. Geen idee wat dit betekent maar ik heb toch maar even een kruisje geslagen.

Zie ook de foto's.

Morgen Compiegne-?

1. Claire:
    10 juli 2014
    Patertjes pesten voor je stempeltje?!
    Hij is zich natuurlijk dood geschrokken, die ouwe moest ineens in aktie, maar dat is hij niet gewend.
  2. Berry&Karin:
    10 juli 2014
    "Fiets bij brug". Hahahaha!!
    Volgens mij ga je best lekker, of niet?
    Lig je niet al flink voor op schema?
    Je zit al een heel eind in Frankrijk!
    Of was het heen EN TERUG??
  3. Hannan:
    10 juli 2014
    Na een lange dag werken zijn jouw reisverhalen leuke bijkomstigheden. Wat leuk om te lezen dat je alle namen van mensen die ontmoet op deze wijze bijhoudt. Ik zeg behouden vaart en ik saluut u....au revoir!
  4. Diana:
    10 juli 2014
    Gezellig Mark, zo iedere dag een leesmomentje! Hou het vol en wij wensen je nu voor de verandering wat zonneschijn toe! x
  5. Ruud honkoop:
    10 juli 2014
    Hè Mark gaat waanzinnig goed volgens mij zit jebocen het gemiddelde toch? Gisteren maar eens niet op de gladde vlonder gelopen

Succes kerel Gr Ruud
  6. Ton:
    11 juli 2014
    Broertje...ik ben vet trots op je!!
    Weet alles van ontberingen en pijn lijden.
    Opgeven is geen optie.
  7. Nicole:
    13 juli 2014
    De enige pelgrim in de kerk? wel lekker rustig hihi. Je gaat steeds beter volgens mij. zo ook nog je volgende verhalen lezen. Spannend! Hou vol en bon voyage.