Rome Dag 18, dinsdag 3 juli 2018

Via Rovereto, Mori, Nago-Torbole, Torri del Benaco, overvaren

91 km (1.533 - 1.624 km)

10.00 -17.00 uur

Stormachtig 26 graden, N35

Tijdens het fietsen vandaag moest ik steeds terugdenken aan het bijzondere gesprek met de eigenaresse van het pension in Nals. Bij het uitchecken zag ik een blitse robotstofzuiger staan van het merk I-life en ik vroeg quasi nonchalant of deze goed werkte. Dit was niet echt een interessant onderwerp maar ik moest toch iets te bespreken hebben tijdens het afrekenen.

Ik heb toen 10 minuten lang een gedetailleerde uitleg gekregen hoe grondig deze robot z’n schoonmaakwerk volbracht in huis. Maar waar het om ging was, dat mevrouw de robot Robbert noemde. Robbert was haar ‘echtgenoot’ waarvan ze enkele jaren geleden na een nogal weerbarstig huwelijk gescheiden was. Robbert had een bloedhekel aan schoonmaken en vooral aan stofzuigen dus mevrouw noemde haar robot uit nijd Robbert.

Zodra je onder Trento zit dan ben je Zuid-Tirol toch echt uit. Er wordt geen Duits meer gesproken, er zijn geen Gasthauser meer etc. Kortom je zit in het echte Italië, het land van de wijn, pasta’s en pizza’s.

Althans dat zou je denken want ik bestelde bij het restaurant Anticas Stella in  Mattarello een kotelet en kreeg een weergaloze Wiener schnitzel met de omvang van een pizza met als garnering een schijfje citroen. Ik dacht waarom doen de Italianen dit, een schnitzel is toch Oostenrijks erfgoed. Misschien willen de Italianen gewoon een punt maken bij de eigengereide Zuid-Tirolers in het Noorden van Italië.

Na een lange en toch wel moeizame rit langs het Gardameer en een oversteek met de veerboot van Torri del Benaco naar Maderno zit ik momenteel bij mijn zussie aan het Gardameer en blijf hier tot de 5de.

Groet,

Mark

1. Karin:
    Hallo Mark,

Geniet weer van je verhalen. Nog steeds bewondering dat je dat in je alleentje doet (en mag doen).
    Maak het beste van sister-brother time.

PS: Precies genoeg garnering bij de schnitzel, zie ik :)
  2. Ben de Blok:
    3 juli 2018
    Leuk Mark...prachtige omgeving en dan met de boot over voelt wel ff heel bijzonder hè....
    Veel plezier nog...en rust ff lekker uit

na Verona kun je lekker heeeeuuuulll veeeuuuul vlakke meters maken..
  3. Peter:
    Hè buurman,

De schnitzels komen zo’n beetje je neus uit zeker. Mu genieten van de quality time met je zussie en de rust.

Geniet ervan. Wel blijven schrijven hè.

Caio Caio groet Peer
  4. Klaas en Liesbeth:
    3 juli 2018
    Mark, leuke verslagen en we lezen het met belangstelling. Van ons een hartelijke groet aan jou en zeker ook aan Carry en Raïsa en verder een goede tocht gewenst, Klaas en Liesbeth