3-7 dag 16 Bedoin - Mont Ventoux - Bedoin 3 uur 48 en 46 km

3 juli 2016 - Bédoin, Frankrijk

Het is gelukt, ik heb knetterhard moeten werken om boven op de berg te komen en heelhuids weer beneden.

Vanochtend ben ik om 7 uur vertrokken en dat was maar goed ook want het werd al snel warm en de wind nam toe.

Onderweg was ik niet alleen want ik werd op mijn klim naar boven zo'n beetje om het kwartier gefotografeerd door een lange magere man die helaas niet al zijn tanden nog had maar dan wel weer een camera met een enorme telelens.

Dat het fotograferen met het bekostigen van een tandarts in verband zou kunnen worden gebracht berust op een theorie maar zou zo maar eens kunnen kloppen.

Na 8 keer op verschillende plekken te zijn gefotografeerd duwde hij me snel een handgeschreven kaartje in mijn hand met een telefoonnummer en een mailadres. Ik ben heel benieuwd wat hij er van gebakken heeft dus stuur ik zo direct mijn gegevens door.

De afstand naar de Mont Ventoux bedroeg 23 km en ik ben liefst 3 uur onderweg geweest. Het stijgingspercentage was gemiddeld 7,6% met als uitsmijter net voor de top 21%. Voor de kenners onder ons, Peeske in Montferland heeft een gemiddeld percentage van 4,9% met als uitschieter een stukje van 8%. Maar goed de Peeskes bult bedraagt 1,1 km.

Over de terugweg heb ik alsnog 48 minuten gedaan want ik vond te snel afdalen niet verantwoord. Ik kon op een gegeven moment de geur van verbrande rubberen remblokjes ruiken dus ben ik beheerst afgedaald. Neemt niet weg dat ik kort de limiet heb opgezocht met een maximum snelheid van 65 km per uur.

Dit hoogtepunt zit er op. Morgen ga ik verder zuidwaarts en reis ik via Avignon naar Saint Gilles, Agde, Perpignan en Barcelona.

Daar liet ik mijn gedachten hun snelle vlucht nemen van stoffelijke naar onstoffelijke zaken, en ik sprak mezelf als volgt toe: 'Besef dat dit, wat je vandaag bij de beklimming van deze berg meermalen hebt ervaren, jou en vele anderen ook overkomt op de weg naar het gelukzalige leven. De mensen realiseren zich dat niet zo makkelijk, omdat de bewegingen van het lichaam openlijk zichtbaar zijn maar die van de geest onzichtbaar en verborgen. Het leven dat wij gelukzalig noemen, bevindt zich op een hoge plaats; een smalle weg, zegt men, leidt daarheen'.

Francesco Petrarca, De beklimming van de Mont Ventoux

Groet,
Mark

1. C. Kistemaker-Sijne:
    Gefeliciteerd zoon. Je hebt het gered. Je vader zou beretrots zijn. Liefs
  2. Peter:
    Marco's

Super gaaf dat je het gedaan hebt. Dit stond hoog op je lijst van deze reis en you did it. Zal een bijzondere trip zijn geweest en ook nog eens in de lens van een sportfotograaf. Zullen mooie beelden zijn van een sporter die in gevecht is met de elementen van de natuur.
    Nu het vizier richten op Barcelona, ook een mooi doel.
    Geniet van je biertje(s).

Groeten van de buurman.
  3. Karin:
    3 juli 2016
    Het beest getemd...Wat moet dat een kick geven. Chapeau!
    De rest van de reis gaat een eitje worden :)
  4. Koert (je aller-aller leukste collega):
    Hi Marcus,
    Goed gedaan... Je ging al erg hard dus dit zat er wel aan te komen. Maar toch heel knap gedaan!! Neem je morgen wel even een Châteauneuf-du-Pape wijntje mee? Daar fiets je vlak langs. En past gemakkelijk bij je bagage. ;-)
  5. Jacqueline van der Wiel:
    3 juli 2016
    Mark, je bent een topper!! Wat een prestatie 'effe tussendoor'. Geniet van je zege :-) Goede reis verder!
  6. Pien:
    3 juli 2016
    Met een grote buiging voor mijn vriend uit fase 2! Wat fantastisch mark en wat zal dat een kick geven, op naar Barca! Xx
  7. Marjan:
    Hai Mark,
    Top man!! You did it, petje af. Dat zal een geweldig gevoel geven nu.
    Leuk weer je verhalen te lezen. Wat dat betreft mag je elk jaar wel een fietstocht maken.
    Heel veel succes met het vervolg van je tocht.
    Liefs, Marjan
  8. Fred:
    Hi Mark,
    Echt heel knap! Super gedaan man. Deze berg is idd echt loodzwaar!
    Ik sluit me verder aan bij de goede tip van Koert. Je komt er toch langs. Dus waarom niet :-)
    Zet hem morgen hé! Ik verwacht nl dat je morgen wel wat last zal hebben van deze tocht vandaag.
    Wat een prachtige foto's maak je onderweg!
    Groeten Fred
  9. Claire:
    5 juli 2016
    Grote Held! Respect!,
    Wat schrijf je toch geestig en poetisch.
    Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt.
    Nunog een "klein rukkie" naar Barca........safe trip
  10. Anne:
    5 juli 2016
    Wat zijn wij ontzettend trots op onze bijna buurman. Echt knap. Je kunt super trots zijn op jezelf en zeggen "I dit it".Geweldig.

Geniet van alles! Het is zo gaaf allemaal wat je aan het doen bent.
    Liefs en kus