1-7 dag 14 Condrieu - Montelimar 7 uur 1 en 126 km

1 juli 2016 - Montélimar, Frankrijk

Het was een lange en zware dag. De zon scheen volop, het was dik in de 30 graden en vrijwel windstil. Toch heb ik langs de oevers van de Rhone met mijn Jan Janssen een aardige afstand weten te overbruggen. Dat was ook nodig want morgen wil ik arriveren in Bedoin om op zondag de Mont Ventoux of wel dé Kale berg te bedwingen.

Vanochtend op de camping kwam ik maar niet weg want een stoere dame van in de 60 op een motor uit Bremen bleef maar kleppen en koffie inschenken terwijl een andere Duitser zijn zelfgemaakte müsli met mij wilde delen.

Hij haalde een pak van zeker 1 kg uit zijn tas plus een pak Quinoa, een halve kilo rijst, een grote bus Nespresso en melkpoeder. Toen ik voorzichtig opmerkte dat dit producten waren die misschien ook wel verkrijgbaar zouden zijn in een Franse super gaf de Duitser schertsend aan dat dit in ieder geval niet gold voor zijn müsli. Tja en daar had hij dan weer gelijk in.

Onderweg, ongeveer halverwege de route direct na een viaduct, stond een Lama te grazen. Ik dacht; wel een beetje typisch maar ok dit moet kunnen in Frankrijk. Maar later zag ik ook een Chinese big in het zonnetje liggen en een Dromedaris! Nu werd het me echt te dol. Gelukkig had ik geen zonnesteek opgelopen en wat ik al enigszins vermoedde ging het om een circus 'le Lydia' dat haar beesies even liet uitwaaien.

Het was vandaag denk ik Duitsland-dag want in Valence kwam ik Eri uit Leipzig tegen. Eri een gozer van 27 was met een aftandse fiets met afgeladen aanhanger al maanden onderweg naar Lissabon. En met een slakkengangetje van niet meer dan 13 km per uur verbaasde me dat niets. Eri zag er uit als een zwerver die het vandaag moest doen met een pak koekjes en een overnachtingsplek in het bos. Ik heb toen Eri wat te drinken aangeboden waar hij reuze blij mee was omdat hij zich dan ook even kon opfrissen op het toilet in het restaurant. Fietsen is leuk maar kent zijn grenzen.

Momenteel ben ik op een camping net voor Montelimar aan de Route National 7. Deze weg werd ooit gebruikt als de route toen het vakantieverkeer naar Zuid-Frankrijk net op gang kwam. Het verkeer is er niet minder om maar het vakantieverkeer loopt tegenwoordig via de grote 6 baanssnelweg ernaast. De RN 7 is inmiddels een nostalgische route met prachtige plaatsen zoals Valence, Montelimar en Orange.

Morgen meld ik me weer!

Groet Mark

1. Jacqueline van der Wiel:
    1 juli 2016
    Hey Mark... jij maakt ook van alles mee onderweg! En wat kom je op een mooie plekjes. Wij hebben vorige week op weg naar Spanje ook overnacht in Montélimar en toen was het er ook al 33 graden. Sterkte zondag op de Mont Ventoux, zet 'm op!! Groetjes Jacqueline
  2. Hannan:
    2 juli 2016
    Eindelijk heb ik weer de tijd om jouw reisverhalen te lezen en erop te reageren... Wat me opvalt aan deze fietstocht is dat je meer aan het genieten bent van de omgeving ...en dat je een ongelofelijke uitmuntende schrijver bent.. Ik wordt gewoon meegenomen in jouw verhaal & wat je meemaakt. Heel gaaf!
    Hier in Nederland begint de zon weer te schijnen alleen is de vraag voor hoe lang.. Geniet ze
  3. Ton:
    2 juli 2016
    Hey broer,
    Topper hoor...veel succes met de Mont Ventoux.
    Na bult op komt gelukkig ook weer bult af!
    Ga niet op je snuffer.
  4. Koert (je aller-aller leukste collega):
    3 juli 2016
    Hi Marcus,
    Leuke foto van die energie centrale. Een herkenbare foto voor iedereen die wel eens de Route du Soleil heeft gereden. Je gaat hard!