Big ride to Santiago juli - augustus 2014

14 juni 2014 - Haarlem, Nederland

Beste vrienden,

Het is vandaag 14 juni. Het is een nogal sombere bewolkte dag in Haarlem en met een temperatuur van 15 graden nogal fris voor de tijd van het jaar. Het in Brazilië georganiseerde WK voetbal is gisteren gestart en het Nederlandse elftal heeft in de 1ste ronde de voormalige Wereldkampioen Spanje met 5-1 afgedroogd.

Ik ga over 3 weken op mijn stalen ros van Haarlem naar Santiago de Compostela om in 5 weken een tocht van ca. 2.500 km te overbruggen.

Op de inmiddels veel gestelde vraag waarom ik deze reis ga maken, is het antwoord het avontuur, de sportieve prestatie, het cultureel-historisch erfgoed bekijken en natuurlijk om onderweg medereizigers te ontmoeten en terug te komen met nieuwe energie en een mooi verhaal.

De voorbereiding is in volle gang, ik heb vanaf begin dit jaar al zo'n kleine 4.000 trainingskilometers in de benen en regelmatig het Kopje van Bloemendaal overgefietst om zo direct de machtige Pyreneeën te kunnen weerstaan. Maar het Kopje lijkt natuurlijk totaal niet op deze bergketen in het Baskische achterland. Ik vertrouw er maar op dat de hier en daar heuvelachtige route door België en Frankrijk een goede basis gaan opleveren voor de bergetappes in Spanje. Berg of niet en weer of geen weer per dag ga ik in ieder geval 80 tot 100 km afleggen.

Om de reis goed te kunnen volbrengen is flink geïnvesteerd in het noodzakelijke materieel zoals waterdichte fietstassen, lichtgewicht tent, slaapzak, luchtbed, een navigatie systeem, een dazer (een soort futuristisch hondenverjaagsysteem), extra spaken, binnenbanden en een behoorlijke voorraad aan zalfjes en andere medicijnen. Het laatste is misschien onzin want ik ga niet door Afrika maar ik ben graag goed voorbereid.

Het aftellen is begonnen, ik heb er zin in. Binnenkort laat ik weer van me horen.

Groet,

Mark

1. Ton:
    18 juni 2014
    Moedige broer
    Doe je wel een helm op?
    Mijn buurman Ben, traint ook voor dezelfde rit naar compostella maar is tijdens een oefentocht nogal hard op zijn plaat gegaan.
    Zonder helm had hij geen kans gehad. 2 dagen ziekenhuis, een blauwe en opgezette kop en een zware hersenschudding is het resultaat.
    Voorkomen is beter dan (niet meer) genezen.
    Je broer
  2. Mark Kistemaker:
    18 juni 2014
    Ton,

Komt helemaal goed. Ik ben ook al ens geraakt door een taxi met als gevolg een ziekenhuisbezek dus helmpje gaat altijd op.

Gr Mark
  3. Diana:
    19 juni 2014
    Leuk! het komt nu echt dichtbij! Ben nu al zooooooo trots op je :-).