27-7 Dax - St. Jean Pied de Port 6 uur en 90 km

28 juli 2014 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vandaag de 27ste heb ik in de voorlopers van de Pyreneeën in Frans-Baskenland een zeer mooie maar redelijk zware rit gehad met 'klimmetjes' tot een stijgingspercentage van 9% van enkele kilometers lang.  Het was warmpjes met 35 graden en vrijwel wolkenloos.

Morgen laat ik mijn benen een dag tot rust komen en zoek ik een fietsenmaker op om drie gebroken spaken te laten vervangen in het achterwiel. Ik heb daar geen gereedschap voor bij me.

Ik heb ervoor gekozen om overmorgen de Navarra route te volgen en over de Roelandpas te fietsen richting Punta la Reina langs Pamplona. Deze route is minder lang dan de route via Oloron en minder zwaar.

Op de camping in St. Jean Pied de Port hangt onder de meeste fietsers een nogal gelaten sfeer omdat het echte klimwerk over de Roelandpas nu echt gaat beginnen. In deze etappe is het klimmen over een afstand van 25 km met percentages oplopend van 7 tot 9%.

Veel fietsers lopen nog eens kritisch door alle bagage heen. Dat wat niet is gebruikt de afgelopen 2 weken en enige waarde heeft wordt met de post opgestuurd naar huis om zo gewicht uit te sparen. La Poste doet goede zaken in St. Jean Pied de Port.

Als ik op de camping zo om me heen kijk dan ben ik zeker niet de jongste op de fiets en ga ik dit varkentje ook wel wassen.

Gr Mark

1. Ton:
    We duimen voor je.
  2. Peter:
    Hè buurman,
    Gelukkig stond Rappel achter een hek, na valse honden wordt het toch nog een gevaarlijke tocht. Dacht dat je je alleen zorgen moest maken over je blaasontsteking en een paar bergpasjes!!!

Verstandig om de Roelandpas te nemen en zo je krachten nog een beetje te sparen na al die inspanningen die je al hebt gehad. En dat je het varkentje gaat wassen daar geloof ik ook nog steeds in.

Hou vol tijdens de Tour de Mark.
  3. Miryam:
    28 juli 2014
    Gelukkig, de blaasontsteking heeft je niet geveld! Je bent goed bezig man! Heel veel succes met de komende beklimmingen. Groetjes Miryam
  4. Koert:
    Hoi Markus,

Spannende verhalen weer allemaal van jou. Je beschrijft ze zoals ik je echt ken. Prachtig. En voor de komende dagen moet je maar blijven denken: na iedere bergopwaarts komt er ook weer een fijne bergafklim... dus zorg dat je remmen ook goed geolied zijn... o nee... juist niet.. goed schoon zijn... :-)

Ik ga vast de film "The Way" klaarzetten want volgens mij ga je nu in die omgeving komen waar die film gefilmd is...

Zet em op!

Gr,