De route naar Praag

20 mei 2017 - Haarlem, Nederland

De route vanuit Haarlem naar Praag is ca. 1.250 km lang en loopt grotendeels langs bruisende rivieren, onneembare vestingen, nostalgische kuuroorden en sfeervolle oude steden: in Nederland langs de Rijn en vervolgens in Duitsland  langs de Lippe, de Diemel, de Weser, de Werra, en de Main tot het Fichtelgebergte. Langs de Kösseine kom ik in Tsjechië bij het stadje Cheb aan de Ohre. Na Plzen volg ik nog het riviertje de Klabava. Vlak bij Praag fiets ik langs de Berounka en de Moldau.

Landschap, cultuur en historie bieden voortdurend afwisseling. Tastbare herinneringen aan de Romeinse tijd zijn er langs Rijn en Lippe. Langs de Diemel en de Werra liggen verrassend mooie stadjes boordevol vakwerkgevels. Je ziet hier het verschil tussen het voormalige, landelijke Oost-Duitsland en het moderne West-Duitsland. Overal langs de route staan oude kloosters en kastelen, zoals de beroemde Wartburg in het Thüringerwoud en Karlstejn in Bohemen en niet te vergeten de barokke paleizen in Coburg en Bayreuth.

Praag is schitterend langs de Moldau gebouwd met de Karelsbrug als één van de mooiste bruggen van Europa. Kortom het is een mooi traject, steeds weer anders en nog met volop ruimte om je heen.

Vaak loopt de route langs een rivier of, zoals in het Fichtelgebergte, over een geleidelijk stijgende voormalige spoorweg. Klimmen in de heuvelachtige etappes zijn nooit erg lang en zwaar.

Dankzij deze rivieren is de route voor ongeveer 90% bewegwijzerd.

Bron Europafietsers

Groet,
    Mark
  3. Ben de Blok:
    20 mei 2017
    Zo te lezen een veelbelovende tocht....
  4. C. Kistemaker-Sijne:
    20 mei 2017
    Wie verre reizen doet kan veel verhalen. Ik zie ernaar uit. Liefs
  5. Paula Wijgerde:
    20 juni 2017
    Zo te zien is de voorpret al begonnen. Een goed begin is het halve werk (dat scheelt in dit geval kilometers?) Succes Mark, ik ga je lezen!
  6. Kersten:
    25 juni 2017
    Zo te lezen een mooie tocht