Praag dag 11 maandag 3 juli 2017

3 juli 2017 - Marktleugast, Duitsland

Grub am Frost - Marktleugast

Via Lichtenfels, Bad-Staffelstein, Burgkunstadt, Zweinstein, Ludwig-schorgast, Neuenmarkt, Marktleugast

70 km (970 - 1.040 km ) 9.30 - 15.30

Mooi weer

In het restaurant in Grub am Frost waar ik gisterenavond at, werd regelmatig op tafel geklopt. Het is in cafe's en plaatselijke restaurants in Zuid-Beieren gewoonte om bij binnenkomst van een nieuwe gast bij wijze van begroeting op tafel te kloppen. Ook wordt door de vertrekkende gast op tafel van de achterblijvers geklopt. Dit is blijkbaar een traditie onder bekenden want toen ik binnenkwam klopte er geen hond.

De serveerster was helemaal op toeren. Zij vertelde aan iedereen die het horen wilde trots over haar nieuwe poes, een enorme langharige kat van een uitzonderlijke 8,5 kilo. Deze kat was een paar maanden oud en kon volgens haar niet miauwen maar alleen een hees grauwend geluid voortbrengen.

Volgens een van de gasten zou het een vergissing zijn geweest en had ze een tijgerwelp gekocht in plaats van een huisdier. Dit hele gesprekje ging onder deze lokale bewoners op zwaar Zuid-Beiers accent en het was voor mij als buitenstaander best hilarisch.

Trouwens nog even over honden gesproken, ik heb ze onderweg tot nu toe nauwelijks gezien of gehoord. En als ik er dan een tegen kwam dan werd het beestje altijd keurig in het gareel gehouden door zijn eigenaar tot ik voorbij was. En zo is fietsen leuk en ontspannen. Anders dan in Frankrijk en Spanje de afgelopen jaren waar ik zo nu en dan door agressieve erfhonden werd achtervolgd omdat dat nu eenmaal in het systeem gebakken zat, alles wat onbekend is en beweegt, zo snel mogelijk de tanden er in.

Voor vandaag wil ik de weergoden bedanken want het was zonnig en ik had de wind in de rug! Ook morgen mooi weer.

Groet, Mark

1. Paula Wijgerde:
    3 juli 2017
    Mark! Behalve voor loslopende, niet goed afgetrainde honden moet je ook uitkijken voor de Tijgermug! Deze verspreid inmiddels zo'n 20 virussen die mogelijk een dodelijke afloop kennen.....
    Mocht je er een tegenkomen; fiets zo hard als je kunt!
  2. Peter:
    3 juli 2017
    Een poes van 8 kilo! Daar mag je wel voor uitkijken. Je maakt weer genoeg mee als ik het zo lees.
    En ga je morgen de grens over en kan je de navigatie opbergen?

Succes verder en hoop dat het lekker weer blijft. Kijk uit voor de Tsjechische honden!

Groet van de buurman