Rome dag 1 zaterdag 16 juni 2018

16 juni 2018 - Ede, Nederland

Haarlem - Ede

Via Amsterdam, Weesp, Bussum, Hilversum, Laren, Soest, Amersfoort, Leusden

136 km (0 - 136 km) 10.30 - 22.00 uur

Half bewolkt (of om het een keer van de positieve kant te bekijken half zonnig) en weinig wind. 20 graden.

De kop is eraf en ondanks een flink aantal moeizame kilometers zo op deze eerste dag, viel de rit me nog reuze mee. Het weer was prima en ik kon voor een keer vanuit Haarlem vertrekken zonder een plensbui.

Van Haarlem naar Amsterdam is jaren geleden een prachtige fietssnelweg aangelegd zodat je binnen circa 45 minuten rap in het centrum van Amsterdam bent maar mijn fietsnavigatie was nogal dwars en stuurde me via de een naar de andere uithoek naar Amsterdam.

Na eindelijk 1,5 uur kwam ik aan bij mijn ‘oude’ overburen Rene en Parel waar ik een eerste tussenstop maakte.

Zij wonen op de voormalige veerboot de Vlieland aan de kade op het Borneo-eiland in Amsterdam. Rene kocht dit zwaar verwaarloosde schip in 1998 van de Oranjewerf en heeft er na vele jaren een prachtig zeewaardig woonschip van weten te maken. In het voorsteven van dit historische schip hebben we jarenlang tomeloze poprock muziek gemaakt met de band Noodloos. Met onder andere Rene als leadgitarist en ik op de drums.

Rene en Parel zijn ook de uitbaters van restaurant ‘de Oceaan’ in het Oostelijk Havengebied. Zij zijn dit restaurant als gewaagde onderneming begonnen en na 2 jaar is ‘de Oceaan’ een begrip in Amsterdam OHG en omstreken.

Mijn mijn route liep via Bussum en daar maak ik dan altijd een stop bij de voormalige koekjesfabriek ofwel bij onze vrienden Peter en Moniek voor een goed gesprek en een koffie of twee. Als vanouds was het weer zeer gezellig!

Via Booking.com had ik in Ede een betaalbare B&B geboekt bij ‘Vincents Attic’ en dit bleek een zolderkamertje te zijn op de tweede verdieping van een rijtjeshuis in een jaren zeventigwijk bij een gezin thuis. Ik vermoed dat dit kamertje van hun oudste zoon Vincent is geweest, die waarschijnlijk nu elders een studie volgt.

Ik moest bij de deur mijn schoenen uitdoen en hoefde nog net niet mijn telefoon in te leveren voor het slapen gaan maar als ik vanavond op tijd op een oor zou gaan, zou ik in de ochtend bij het ontbijt als extra een gebakken eitje met kaas krijgen. Maar vlot slapen lukte me niet want het was erg warm op het zolderkamertje. Ik snap dan ook wel, dat Vincent is verkast.

Morgen ga ik een korte rit afleggen voor een overnachting bij mijn moeder in ‘s-Heerenberg!

Groet,

Mark

1. Diana:
    17 juni 2018
    Hoi broertje, ik wil je een veilige en vooral plezierige fietstocht wensen met veel 🌞. Geniet er van en kom heelhuids terug.
  2. Pien:
    Hi lieve vriend,
    Go with the flow en maak er weer een onvergetelijke trip van! Veel liefs van mij
    Pienxx
  3. Jan:
    Hi Mark,

Veel succes en plezier onderweg.
    Met jouw trouwe metgezel "Santos" kan jij de hele wereld aan.

Groet,

Jan
  4. Ruud Honkoop:
    18 juni 2018
    Veel plezier Mark en zie alle foto’s wel verschijnen Ruud
  5. Kersten:
    19 juni 2018
    Mark heel veel sterkte en
    veel plezier en mooi weer fiets ze