Rome Dag 17, maandag 2 juli 2018

86 km (1.447 - 1.533 km)

10.00 -17.30 uur

Stormachtig 29 graden, ZW50

Vandaag is het de geboortedag van onze inmiddels overleden vader, Anton Kistemaker. Zonder hem zou ik nu deze fietstocht niet hebben gemaakt. Hij zou vandaag 83 jaar zijn geworden. Ik heb tijdens het fietsen hierbij stilgestaan.

Het was vandaag met een snoeiharde wind tegen, 50 km lang behoorlijk afzien. De natuur daarentegen was overweldigend, ik had geen haast en na een goede vette schouderrol kon ik weer verder.

De etappe liep voor een groot deel parallel aan de Sudtiroler Weinstrasse door wijndorpjes op heuvels aan de rand van het dal. Sommige internationaal bekende wijnen stammen uit dit gebied zoals de Gewurtraminer, de Vernatsch en de Lagrein.

Ik had hier nog nooit van gehoord maar ik ben dan ook, vooral tijdens een fietstocht, meer een liefhebber van een ijskoud biertje. In Italië kom je dan uit bij een Forst, Peroni of Moretti.

Ergens op het traject Bolzano - Trento midden tussen de appelgaarden was er op het juiste moment een uitspanning waar je wat kon eten, drinken en...spinnen! De verleiding was groot en ik miste mijn wekelijkse spinninglessen bij HealthclubNu maar ik moest door naar Mattarello.

Het loopt tot nu toe gesmeerd, moet ik zeggen, ongeveer 2,5 week onderweg en ik zit in Noord-Italië. De dagafstanden zijn goed te overzien. Het weer is, op een enkele dag met regen en een flinke portie tegenwind tot nu toe, prima. Ik heb deze keer weinig tot geen lichamelijk klachten en m’n Santos voldoet aan de verwachtingen.

Ik heb dit uiteraard even afgeklopt want ik ben nog onderweg en wil geen problemen.

Morgen ga ik door naar mijn zus en nicht, die wonen aan Lago die Carry ofwel het Gardameer.