15-7 Tours - Chatelleraut 5,5 uur en 90 km

15 juli 2014 - Châtellerault, Frankrijk

Het St. Jacobs Genootschap raadt reizigers ten zeerste aan om naast veel te drinken onderweg goed te eten waarbij je zoal moet denken aan deegwaren, bananen, bonen noten en chocola!

Als lunch vanmiddag heb ik daarom deze raad ter harte genomen en een baguette gecombineerd met een banaan  wat dus op zich erg voedzaam zou moeten zijn en helemaal niet verkeerd smaakte. Ik kan eigenlijk iedereen een keer een broodje baguette banaan aanbevelen.

Mijn fiets begint wat kuren te vertonen. Zo zijn er spontaan twee spaken gebroken, ik verwacht door metaalmoeheid en de as maakt een tikje. Nou zou dit op zich verwaarloosbaar zijn ware het niet dat dit tikje hoorbaar is bij iedere omwenteling van de trappers en dat is dus ongeveer om de seconde. Omdat ik toch de hele dag de tijd heb, heb ik uitgerekend dat ik vandaag een kleine 20.000 keer dit tikje hebt moeten horen en dat is niet meer verwaarloosbaar maar behoorlijk irritant.

Onderweg kwam ik mijn eerste wandelende Pelerins tegen. Hoera ze bestaan dus echt. Joseph en Marion waren op weg vanuit Tours naar Santiago en zouden vandaag een afstand van ongeveer 50 km overbruggen in de snikhete zon. Op mijn beste Frans probeerde ik uit te leggen dat ik ook op weg was naar Santiago en dat koste me deze keer, ik denk door zoutgebrek, aardig wat moeite. Na ons korte gesprek wensten we elkaar bon camino en zij ze in het vloeiend Engels met een smile dat mijn Frans niet zo slecht was. Haha...

Ik blijf maar mensen ontmoeten. Net voor Chatelleraut stond de Engelse wielrenploeg 'Fasting' om zich heen kijkend en bellend te wachten voor een rotonde. Ze waren in sneltreinvaart op weg van Londen naar Barcelona, gesponsord door hun werkgever.

Ze werden begeleid door een busje met eten, drinken en hun bagage en het busje en wielrenners waren elkaar kwijt. Ik kon niet veel doen en ben doorgereden anders zou ik er zelf nooit komen.

Moren Chatelleraut-La Chaussee

Gr Mark

1. C. Kistemaker-Sijne:
    15 juli 2014
    Lieverd, wat een mooie verhalen weer. Je bent al een heel eind op weg. Wanneer denk je aan te komen in La Chaussée?Liefs.....Mam
  2. Claire:
    15 juli 2014
    Un hotdog> style français sportive> baguette banane! SUPER !
    Lekker smullen, er gaat niets boven een boterham met banaan.
    Wat knap dat je nog niet gek geworden bent van al dat getik, mij had je al lang in het gekkengesticht kunnen opzoeken. Ga je morgen je fiets repareren? leuk al die zonnebloemen, 't lijkt wel of je al vlakbij je huis in Frankrijk bent, dat kan ik me nog goed herinneren, al die velden. Leuk al die ontmoetingen zo onderweg, alleen wel jammer dat je vreselijk je best doet om frans eruit te persen en dat ze dan engels blijken te spreken .
    Zet 'm op!!!! bon courage
  3. Ruud Honkoop:
    15 juli 2014
    he kereld; lekker weer 100 km dichterbij de bestemming. Niet te veel chocolade eten anders komen de kilo's er weer aan

succes verder !!!

gr ruud marjon sjoerd cas roos honkoop
  4. Peter:
    15 juli 2014
    Hè buurman, nog 1 dag fietsen, en 20.000 tikjes, en dat kan je even bijkomen in jullie vakantie stulpje. Even genieten van de rust en de fiets maken. Anders ben je zo 250.000 verder als je het einddoel bereikt. Laat ook het gras en de andere klusjes links liggen en geniet even van geen bewegingen maken. Leen bij de buren maar een paar geiten en laat die het gras maar kort eten. Ik vind het nog steeds bijzonder knap dat je hebt doorgezet om je droom waar te kunnen maken. Ook heel top van de Petra dat ze je de ruimte geeft om het ook te doen. Zij verdient ook een compliment. Zet hem morgen nog even op en dan genieten van een biertje een fiets die stil staat..
  5. Marcel:
    He Mark,
    Zit er geen SLA op die fiets? Met zo'n 2 uur MTTR?
    Goed te lezen dat ook op de fiets culinaire hoogstandjes mogelijk zijn! Succes met de komende route(s). Je gaat het betere weer tegemoet en schiet lekker op. Groet, Marcel
  6. Marjolein:
    20 juli 2014
    toppie man leuk wat je allemaal meemaakt goede rit nogng even haha
  7. Nicole:
    23 juli 2014
    ha ha kan je eindelijk lekker eens "verantwoord" chocolade eten. Vervelend van je fiets, laat maar gauw repareren. Leuk dat je zoveel bijzondere ontmoetingen hebt, dat maakt zo een reis ook zeker de moeite waard. Zet hem op mon ami et bon voyage!